Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ

Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής, διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής επιμόρφωσης με θέμα:

"Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ"

 

Παρουσίαση προγράμματος

Το πρόγραμμα "Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ" απευθύνεται σε μεγάλο εύρος επαγγελματιών αντικειμένων όπως το περιβάλλον, γεωεπιστήμες, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών, 2D-3D χαρτογράφηση, γεωοπτικοποίηση, πολυφασματικά δεδομένα για καλλιέργειες, τηλεπισκόπιση, δείκτες βλάστησης, κλπ. Έχει ως σκοπό την επιμόρφωση και κατάρτιση των παραπάνω ειδικοτήτων, αλλά και λοιπών ενδιαφερομένων, για την χρήση των ΣμηΕΑ ως εργαλεία συλλογής δεδομένων.

Η εμπορική ανάπτυξη των ΣμηΕΑ στηρίχθηκε στην χρήση τους από το ευρύ κοινό, ως εργαλείο λήψης φωτογραφιών και βιντεοσκόπησης. Παρόλο που η χρήση τους ως εργαλείο συλλογής επιστημονικών δεδομένων σε πληθώρα εφαρμογών είναι αδιαμφισβήτητη, δεν έχει τύχει της αντίστοιχης απήχησης. Το πρόγραμμα στοχεύει στην διάδοση των δυνατοτήτων χρήσης των ΣμηΕΑ ως συγχρονο εργαλείο συλλογής δεδομένων και καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης, σε σύντομο χρόνο, με στόχο την βελτιστοποίηση διαδικασιών λήψης αποφάσεων, με εφαρμογή σε πληθώρα επιστημονικών πεδίων.

Σε ποιους/ες απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες και ερευνητές σε ειδικότητες που σχετίζονται με περιβάλλον, δασολογία, γεωπονία, αρχαιολογία, κλιματική αλλαγή, διαχείριση κρίσεων, μηχανική (Τοπογράφους, Πολιτικούς Μηχανικούς, Μεταλλειολόγους, Αρχιτέκτονες, Ηλεκτρολόγους, κ.α.)

Γνώσεις χρήση υπολογιστή είναι προαπαιτούμενες.

 

Διδακτικές ενότητες εκπαιδευτικού προγράμματος

1.Εισαγωγή στα ΣμηΕΑ και τη χρήση τους

Είδη ΣμηΕΑ και εφαρμογές τους. Βασικές αρχές πτήσης και συλλογής δεδομένων. Κανονισμοί πτήσης και ασφάλεια.

2. Φωτογραμμετρία και Τρισδιάστατη Αναπαράσταση

Βασικές αρχές φωτογραμμετρίας. Διαδικασία συλλογής δεδομένων με ΣμηΕΑ. Επεξεργασία φωτογραμμετρικών δεδομένων για δημιουργία 3D μοντέλων. Εφαρμογές τρισδιάστατων μοντέλων σε χαρτογράφηση.

3. Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS)

Εισαγωγή στα GIS και τη χρήση τους στη χαρτογράφηση. Διαχείριση και επεξεργασία γεωγραφικών δεδομένων. Δημιουργία και ανάλυση θεματικών χαρτών.

4. Τηλεπισκόπηση και Πολυφασματική Απεικόνιση

Βασικές αρχές τηλεπισκόπησης. Πολυφασματικά δεδομένα και χρήσεις τους. Διαχείριση δεδομένων τηλεπισκόπησης από ΣμηΕΑ. Δείκτες Βλάστησης και Περιβαλλοντική Ανάλυση. Υπολογισμός δεικτών από πολυφασματικά δεδομένα. Ανάλυση βλάστησης και περιβαλλοντικών αλλαγών.

5. Γεωοπτικοποιήσεις και Δημιουργία Χαρτών

Ορισμός και βασικές αρχές γεωοπτικοποίησης. Μέθοδοι και πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων ΣμηΕΑ στην χαρτογράφηση χωροχρονικών φαινομένων. Σύνθεση θεματικών χαρτών για εξειδικευμένες εφαρμογές. Διαδικτυακή και Δυναμική (VR-AR) απεικόνιση 2D-3D δεδομένων.

6. Πρακτική Εφαρμογή και Εργαλεία

Εξάσκηση στη χρήση λογισμικού. Μελέτη περίπτωσης: από τη συλλογή δεδομένων μέχρι τη χαρτογράφηση. Διαχείριση προβλημάτων και βελτιστοποίηση δεδομένων. Οπτικοποίηση περιοχής με δεδομένα ΣμηΕΑ: από τη συλλογή έως τη χαρτογράφηση. Για διδακτικούς σκοπούς θα χρησιμοποιηθεί ελέυθερο και ανοικτό λογισμικό.

7. Ειδικές Εφαρμογές ΣμηΕΑ

Χρήση δεδομένων σε γεωργία ακριβείας. Εφαρμογές στη γεωλογία και τη διαχείριση φυσικών πόρων. Περιβαλλοντική παρακολούθηση και διαχείριση καταστροφών.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα - προσόντα απόκτησης με την ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος

Σε επίπεδο γνώσεων:

  1. Απαριθμούν και να κατατάσσουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των ΣμηΕΑ ανα περίπτωση.
  2. Συσχετίζουν τις εφαρμογές των ΣμηΕΑ σε διάφορους τομείς, όπως το περιβάλλον, η αρχαιολογία, η χαρτογράφηση υποδομών, οι 3D ψηφιακοί δίδυμοι, η γεωργία, κλπ.
  3. Απαριθμούν τα βήματα της διαδικασίας μεταεπεξεργασίας δεδομένων και τη σημασία της επεξεργασίας στην ανάλυση δεδομένων από ΣμηΕΑ.
  4. Κατανομάζουν τις τεχνικές επεξεργασίας γεωγραφικών δεδομένων που προέρχονται από πτήσεις ΣμηΕΑ.
  5. Απαριθμούν τις διαδικασίες και τις τεχνικές για τη δημιουργία ψηφιακού αναγλύφου ή/και πλήρους τρισδιάστατου μοντέλου από δεδομένα ΣμηΕΑ.
  6. Ταξινομούν τα πολυφασματικά δεδομένα για τη δημιουργία χαρτών με δείκτες βλάστησης.
  7. Διαχωρίζουν τα δεδομένα που συλλέγονται από ΣμηΕΑ σε κατηγορίες ανάλογα με τη χρήση τους, όπως γεωγραφικά δεδομένα, πολυφασματικά δεδομένα και δεδομένα πλοήγησης.

Σε επίπεδο δεξιοτήτων:

  1. Σχεδιάζουν αποστολές με ΣμηΕΑ για τη συλλογή δεδομένων, προσαρμόζοντας τις παραμέτρους πτήσης ανάλογα με τις ανάγκες.
  2. Οργανώνουν τα δεδομένα και τις πληροφορίες που συλλέγουν.
  3. Επεξηγούν τις διαδικασίες και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν για τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων και χαρτών.
  4. Επιλέγουν τεκμηριωμένα τα κατάλληλα λογισμικά και εργαλεία για την επεξεργασία δεδομένων από ΣμηΕΑ, όπως GIS και λογισμικά επεξεργασίας εικόνας.
  5. Αιτιολογούν τις επιλογές τους κατά την επεξεργασία δεδομένων, εξηγώντας τη σημασία και τον ρόλο της κάθε διαδικασίας.

Σε επίπεδο ικανοτήτων:

  1. Δικαιολογούν τις επιλογές τους κατά τον σχεδιασμό και την εκτέλεση πτήσεων ΣμηΕΑ, εξηγώντας τις παραμέτρους πτήσης και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν για τη βελτιστοποίηση των δεδομένων.
  2. Παρακινούν τους συναδέλφους τους να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και μεθόδους επεξεργασίας δεδομένων, προωθώντας την καινοτομία και τη συνεχή βελτίωση.
  3. Συνεργάζονται αποτελεσματικά με άλλους επαγγελματίες, όπως πιλότους ΣμηΕΑ, γεωγράφους, μηχανικούς, για την ανταλλαγή γνώσεων και την επίτευξη κοινών στόχων.
  4. Επικρίνουν και αναλύουν τα δεδομένα που συλλέγονται, εντοπίζοντας τυχόν σφάλματα ή αδυναμίες και προτείνοντας βελτιώσεις.
  5. Συμμετέχουν ενεργά σε ομαδικά έργα και συζητήσεις, συμβάλλοντας με τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους στην επίλυση προβλημάτων.
  6. Αντιπαραβάλλουν διαφορετικές μεθόδους και τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων, αξιολογώντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε μιας.

 

Επιστημονικός Υπεύθυνος και Εκπαιδευτής

Δρ. Δημήτριος Σκαρλάτος, Καθηγητής

O Δημήτριος Σκαρλάτος είναι Καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Επί του παρόντος υπηρετεί στην θέση του Αναπληρωτή Κοσμήτορα της Σχολής Μηχανικής και Τεχνολογίας. Είναι Αγρονόμος και Τοπογράφος μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), κατέχει M.Sc. με distinction από το University College London (UCL) και διδακτορικό από το ΕΜΠ. Για δώδεκα (12) έτη εργάστηκε ελεύθερος επαγγελματίας αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός στην Ελλάδα, πραγματογνώμονας σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δικαστήρια, ως τεχνικός σύμβουλος σε εταιρείες γεωπληροφορικής σε έργα εθνικής κλίμακας, και σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα αποτύπωσης αρχαιολογικών χώρων και μνημείων με εναέριες και επίγειες μεθόδους, αντίγραφα εκθεμάτων μουσείων και εφαρμογών μηχανικής όρασης ελέγχου παραγωγής σε πραγματικό χρόνο.

Περισσότερα

 

Υπόλοιποι Εκπαιδευτές

Δρ. Άθως Αγαπίου, Επίκουρος Καθηγητής

Ο Δρ. Αγαπίου είναι από το 2021 Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Είναι κάτοχος της έδρας «Γεωπληροφορική και Παρατήρηση Γης» και συντονίζει τις ερευνητικές δραστηριότητες του εργαστηρίου EOCult (Earth Observation Cultural Heritage Lab). Aπέκτησε το δίπλωμα του από τη Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (2005). Το 2007 έλαβε το μεταπτυχιακό του δίπλωμα (MSc) στη Γεωπληροφορική από το ίδιο ίδρυμα και το 2010 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές (MA) στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2013 αναγορεύθηκε διδάκτορας (PhD) στον τομέα της αρχαιοτηλεπισκόπησης.

Από το 2022 είναι Υποδιευθυντής της Έδρας UNESCO στον τομέα της «Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Η Έδρα UNESCO προάγει την συνεργασία με εθνικούς και διεθνείς εταίρους, συμβάλλοντας στις εξελίξεις στον τομέα της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, με στόχο τη διάσωση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Περισσότερα

 

Δρ. Απόστολος Παπακωνσταντίνου, Επίκουρος Καθηγητής

Ο Δρ Παπακωνσταντίνου Απόστολος είναι Επίκουρος Καθηγητής στον τομέα της Χαρτογραφίας και της Γεωπληροφορικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2017 και το 2019 έλαβε  μεταδιδακτορικές υποτροφίες για διεξαγωγή έρευνας στη χρήση ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών - UAS) για την δημιουργία χαρτογραφικών 2D & 3D απεικονίσεων χωροχρονικών δεδομένων.

Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στον τομέα της «Χαρτογραφίας & Γεωπληροφορικής» με ειδίκευση στη Γεωοπτικοποίηση και τα ζητήματα κλίμακας από το Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ο Δρ Παπακωνσταντίνου είναι κάτοχος  MSc στην «Πολιτισμική πληροφορική κ Επικοινωνία» από το ίδιο πανεπιστήμιο ενώ έχει πτυχίο Φυσικού από το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Έχει σημαντική εμπειρία σε πλήθος εργασιών χαρτογράφησης με τη χρήση drone και  εναέριων αισθητήρων όπως (Hyperspectral, LiDAR, Multispectral, Thermal).

Περισσότερα

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και δήλωση ενδιαφέροντος

 

Περίοδος διεξαγωγής και σχέδιο συναντήσεων: Νοέμβριος 2025

Ημέρα

Ώρες

Θεματολογία

8 θεωρία

Διδακτικές Ενότητες 1 και 2

8 θεωρία

Διδακτικές Ενότητες 2 και 3

Ύπαιθρο

6 πρακτική

Πτήσεις για συλλογή φωτογραφικών δεδομένων

4 θεωρία + 4 πρακτική

Διδακτική ενότητα 4 και πρακτική σε λογισμικό

Ύπαιθρο

6 πρακτική

Πτήσεις για συλλογή πολυφασματικών δεδομένων και δεδομένων LiDAR

4 θεωρία + 4 πρακτική

Διδακτική ενότητα 5 και πρακτική σε λογισμικό

4 θεωρία + 2πρακτική

Διδακτική ενότητα 7 και πρακτική σε λογισμικό

 

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 50 ώρες (28 θεωρία και 22 πρακτική  συμπεριλαμβανομένων πτήσεων με ΣμηΕΑ στο ύπαιθρο). Ένας μήνας, 7 μέρες συναντήσεων (μία εκ των οποίων στο ύπαιθρο).

Αντιστοιχία σε Πιστωτικές μονάδες / ECTS: 2 ECTS

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Κόστος συμμετοχής:  450 ευρώ

 

Δήλωση ενδιαφέροντος: 

Για σκοπούς καλύτερου προγραμματισμού, δηλώστε το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά σας μέχρι και την Πέμπτη 31 Ιουλίου 2025 εδώ: https://forms.office.com/e/Tk6bXvTxGz

 

 

Μετά την περίοδο δήλωσης ενδιαφέροντος, θα ενημερωθείτε για την εγγραφή σας στο πρόγραμμα.

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945 

Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ

Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής, διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής επιμόρφωσης με θέμα:

"Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ"

 

Παρουσίαση προγράμματος

Το πρόγραμμα "Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων ΣμηΕΑ" απευθύνεται σε μεγάλο εύρος επαγγελματιών αντικειμένων όπως το περιβάλλον, γεωεπιστήμες, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών, 2D-3D χαρτογράφηση, γεωοπτικοποίηση, πολυφασματικά δεδομένα για καλλιέργειες, τηλεπισκόπιση, δείκτες βλάστησης, κλπ. Έχει ως σκοπό την επιμόρφωση και κατάρτιση των παραπάνω ειδικοτήτων, αλλά και λοιπών ενδιαφερομένων, για την χρήση των ΣμηΕΑ ως εργαλεία συλλογής δεδομένων.

Η εμπορική ανάπτυξη των ΣμηΕΑ στηρίχθηκε στην χρήση τους από το ευρύ κοινό, ως εργαλείο λήψης φωτογραφιών και βιντεοσκόπησης. Παρόλο που η χρήση τους ως εργαλείο συλλογής επιστημονικών δεδομένων σε πληθώρα εφαρμογών είναι αδιαμφισβήτητη, δεν έχει τύχει της αντίστοιχης απήχησης. Το πρόγραμμα στοχεύει στην διάδοση των δυνατοτήτων χρήσης των ΣμηΕΑ ως συγχρονο εργαλείο συλλογής δεδομένων και καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης, σε σύντομο χρόνο, με στόχο την βελτιστοποίηση διαδικασιών λήψης αποφάσεων, με εφαρμογή σε πληθώρα επιστημονικών πεδίων.

Σε ποιους/ες απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες και ερευνητές σε ειδικότητες που σχετίζονται με περιβάλλον, δασολογία, γεωπονία, αρχαιολογία, κλιματική αλλαγή, διαχείριση κρίσεων, μηχανική (Τοπογράφους, Πολιτικούς Μηχανικούς, Μεταλλειολόγους, Αρχιτέκτονες, Ηλεκτρολόγους, κ.α.)

Γνώσεις χρήση υπολογιστή είναι προαπαιτούμενες.

 

Διδακτικές ενότητες εκπαιδευτικού προγράμματος

1.Εισαγωγή στα ΣμηΕΑ και τη χρήση τους

Είδη ΣμηΕΑ και εφαρμογές τους. Βασικές αρχές πτήσης και συλλογής δεδομένων. Κανονισμοί πτήσης και ασφάλεια.

2. Φωτογραμμετρία και Τρισδιάστατη Αναπαράσταση

Βασικές αρχές φωτογραμμετρίας. Διαδικασία συλλογής δεδομένων με ΣμηΕΑ. Επεξεργασία φωτογραμμετρικών δεδομένων για δημιουργία 3D μοντέλων. Εφαρμογές τρισδιάστατων μοντέλων σε χαρτογράφηση.

3. Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS)

Εισαγωγή στα GIS και τη χρήση τους στη χαρτογράφηση. Διαχείριση και επεξεργασία γεωγραφικών δεδομένων. Δημιουργία και ανάλυση θεματικών χαρτών.

4. Τηλεπισκόπηση και Πολυφασματική Απεικόνιση

Βασικές αρχές τηλεπισκόπησης. Πολυφασματικά δεδομένα και χρήσεις τους. Διαχείριση δεδομένων τηλεπισκόπησης από ΣμηΕΑ. Δείκτες Βλάστησης και Περιβαλλοντική Ανάλυση. Υπολογισμός δεικτών από πολυφασματικά δεδομένα. Ανάλυση βλάστησης και περιβαλλοντικών αλλαγών.

5. Γεωοπτικοποιήσεις και Δημιουργία Χαρτών

Ορισμός και βασικές αρχές γεωοπτικοποίησης. Μέθοδοι και πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων ΣμηΕΑ στην χαρτογράφηση χωροχρονικών φαινομένων. Σύνθεση θεματικών χαρτών για εξειδικευμένες εφαρμογές. Διαδικτυακή και Δυναμική (VR-AR) απεικόνιση 2D-3D δεδομένων.

6. Πρακτική Εφαρμογή και Εργαλεία

Εξάσκηση στη χρήση λογισμικού. Μελέτη περίπτωσης: από τη συλλογή δεδομένων μέχρι τη χαρτογράφηση. Διαχείριση προβλημάτων και βελτιστοποίηση δεδομένων. Οπτικοποίηση περιοχής με δεδομένα ΣμηΕΑ: από τη συλλογή έως τη χαρτογράφηση. Για διδακτικούς σκοπούς θα χρησιμοποιηθεί ελέυθερο και ανοικτό λογισμικό.

7. Ειδικές Εφαρμογές ΣμηΕΑ

Χρήση δεδομένων σε γεωργία ακριβείας. Εφαρμογές στη γεωλογία και τη διαχείριση φυσικών πόρων. Περιβαλλοντική παρακολούθηση και διαχείριση καταστροφών.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα - προσόντα απόκτησης με την ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος

Σε επίπεδο γνώσεων:

  1. Απαριθμούν και να κατατάσσουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των ΣμηΕΑ ανα περίπτωση.
  2. Συσχετίζουν τις εφαρμογές των ΣμηΕΑ σε διάφορους τομείς, όπως το περιβάλλον, η αρχαιολογία, η χαρτογράφηση υποδομών, οι 3D ψηφιακοί δίδυμοι, η γεωργία, κλπ.
  3. Απαριθμούν τα βήματα της διαδικασίας μεταεπεξεργασίας δεδομένων και τη σημασία της επεξεργασίας στην ανάλυση δεδομένων από ΣμηΕΑ.
  4. Κατανομάζουν τις τεχνικές επεξεργασίας γεωγραφικών δεδομένων που προέρχονται από πτήσεις ΣμηΕΑ.
  5. Απαριθμούν τις διαδικασίες και τις τεχνικές για τη δημιουργία ψηφιακού αναγλύφου ή/και πλήρους τρισδιάστατου μοντέλου από δεδομένα ΣμηΕΑ.
  6. Ταξινομούν τα πολυφασματικά δεδομένα για τη δημιουργία χαρτών με δείκτες βλάστησης.
  7. Διαχωρίζουν τα δεδομένα που συλλέγονται από ΣμηΕΑ σε κατηγορίες ανάλογα με τη χρήση τους, όπως γεωγραφικά δεδομένα, πολυφασματικά δεδομένα και δεδομένα πλοήγησης.

Σε επίπεδο δεξιοτήτων:

  1. Σχεδιάζουν αποστολές με ΣμηΕΑ για τη συλλογή δεδομένων, προσαρμόζοντας τις παραμέτρους πτήσης ανάλογα με τις ανάγκες.
  2. Οργανώνουν τα δεδομένα και τις πληροφορίες που συλλέγουν.
  3. Επεξηγούν τις διαδικασίες και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν για τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων και χαρτών.
  4. Επιλέγουν τεκμηριωμένα τα κατάλληλα λογισμικά και εργαλεία για την επεξεργασία δεδομένων από ΣμηΕΑ, όπως GIS και λογισμικά επεξεργασίας εικόνας.
  5. Αιτιολογούν τις επιλογές τους κατά την επεξεργασία δεδομένων, εξηγώντας τη σημασία και τον ρόλο της κάθε διαδικασίας.

Σε επίπεδο ικανοτήτων:

  1. Δικαιολογούν τις επιλογές τους κατά τον σχεδιασμό και την εκτέλεση πτήσεων ΣμηΕΑ, εξηγώντας τις παραμέτρους πτήσης και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν για τη βελτιστοποίηση των δεδομένων.
  2. Παρακινούν τους συναδέλφους τους να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και μεθόδους επεξεργασίας δεδομένων, προωθώντας την καινοτομία και τη συνεχή βελτίωση.
  3. Συνεργάζονται αποτελεσματικά με άλλους επαγγελματίες, όπως πιλότους ΣμηΕΑ, γεωγράφους, μηχανικούς, για την ανταλλαγή γνώσεων και την επίτευξη κοινών στόχων.
  4. Επικρίνουν και αναλύουν τα δεδομένα που συλλέγονται, εντοπίζοντας τυχόν σφάλματα ή αδυναμίες και προτείνοντας βελτιώσεις.
  5. Συμμετέχουν ενεργά σε ομαδικά έργα και συζητήσεις, συμβάλλοντας με τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους στην επίλυση προβλημάτων.
  6. Αντιπαραβάλλουν διαφορετικές μεθόδους και τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων, αξιολογώντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε μιας.

 

Επιστημονικός Υπεύθυνος και Εκπαιδευτής

Δρ. Δημήτριος Σκαρλάτος, Καθηγητής

O Δημήτριος Σκαρλάτος είναι Καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Επί του παρόντος υπηρετεί στην θέση του Αναπληρωτή Κοσμήτορα της Σχολής Μηχανικής και Τεχνολογίας. Είναι Αγρονόμος και Τοπογράφος μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), κατέχει M.Sc. με distinction από το University College London (UCL) και διδακτορικό από το ΕΜΠ. Για δώδεκα (12) έτη εργάστηκε ελεύθερος επαγγελματίας αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός στην Ελλάδα, πραγματογνώμονας σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δικαστήρια, ως τεχνικός σύμβουλος σε εταιρείες γεωπληροφορικής σε έργα εθνικής κλίμακας, και σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα αποτύπωσης αρχαιολογικών χώρων και μνημείων με εναέριες και επίγειες μεθόδους, αντίγραφα εκθεμάτων μουσείων και εφαρμογών μηχανικής όρασης ελέγχου παραγωγής σε πραγματικό χρόνο.

Περισσότερα

 

Υπόλοιποι Εκπαιδευτές

Δρ. Άθως Αγαπίου, Επίκουρος Καθηγητής

Ο Δρ. Αγαπίου είναι από το 2021 Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Είναι κάτοχος της έδρας «Γεωπληροφορική και Παρατήρηση Γης» και συντονίζει τις ερευνητικές δραστηριότητες του εργαστηρίου EOCult (Earth Observation Cultural Heritage Lab). Aπέκτησε το δίπλωμα του από τη Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (2005). Το 2007 έλαβε το μεταπτυχιακό του δίπλωμα (MSc) στη Γεωπληροφορική από το ίδιο ίδρυμα και το 2010 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές (MA) στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2013 αναγορεύθηκε διδάκτορας (PhD) στον τομέα της αρχαιοτηλεπισκόπησης.

Από το 2022 είναι Υποδιευθυντής της Έδρας UNESCO στον τομέα της «Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Η Έδρα UNESCO προάγει την συνεργασία με εθνικούς και διεθνείς εταίρους, συμβάλλοντας στις εξελίξεις στον τομέα της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, με στόχο τη διάσωση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Περισσότερα

 

Δρ. Απόστολος Παπακωνσταντίνου, Επίκουρος Καθηγητής

Ο Δρ Παπακωνσταντίνου Απόστολος είναι Επίκουρος Καθηγητής στον τομέα της Χαρτογραφίας και της Γεωπληροφορικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Το 2017 και το 2019 έλαβε  μεταδιδακτορικές υποτροφίες για διεξαγωγή έρευνας στη χρήση ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών - UAS) για την δημιουργία χαρτογραφικών 2D & 3D απεικονίσεων χωροχρονικών δεδομένων.

Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στον τομέα της «Χαρτογραφίας & Γεωπληροφορικής» με ειδίκευση στη Γεωοπτικοποίηση και τα ζητήματα κλίμακας από το Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ο Δρ Παπακωνσταντίνου είναι κάτοχος  MSc στην «Πολιτισμική πληροφορική κ Επικοινωνία» από το ίδιο πανεπιστήμιο ενώ έχει πτυχίο Φυσικού από το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Έχει σημαντική εμπειρία σε πλήθος εργασιών χαρτογράφησης με τη χρήση drone και  εναέριων αισθητήρων όπως (Hyperspectral, LiDAR, Multispectral, Thermal).

Περισσότερα

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και δήλωση ενδιαφέροντος

 

Περίοδος διεξαγωγής και σχέδιο συναντήσεων: Νοέμβριος 2025

Ημέρα

Ώρες

Θεματολογία

8 θεωρία

Διδακτικές Ενότητες 1 και 2

8 θεωρία

Διδακτικές Ενότητες 2 και 3

Ύπαιθρο

6 πρακτική

Πτήσεις για συλλογή φωτογραφικών δεδομένων

4 θεωρία + 4 πρακτική

Διδακτική ενότητα 4 και πρακτική σε λογισμικό

Ύπαιθρο

6 πρακτική

Πτήσεις για συλλογή πολυφασματικών δεδομένων και δεδομένων LiDAR

4 θεωρία + 4 πρακτική

Διδακτική ενότητα 5 και πρακτική σε λογισμικό

4 θεωρία + 2πρακτική

Διδακτική ενότητα 7 και πρακτική σε λογισμικό

 

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 50 ώρες (28 θεωρία και 22 πρακτική  συμπεριλαμβανομένων πτήσεων με ΣμηΕΑ στο ύπαιθρο). Ένας μήνας, 7 μέρες συναντήσεων (μία εκ των οποίων στο ύπαιθρο).

Αντιστοιχία σε Πιστωτικές μονάδες / ECTS: 2 ECTS

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Κόστος συμμετοχής:  450 ευρώ

 

Δήλωση ενδιαφέροντος: 

Για σκοπούς καλύτερου προγραμματισμού, δηλώστε το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά σας μέχρι και την Πέμπτη 31 Ιουλίου 2025 εδώ: https://forms.office.com/e/Tk6bXvTxGz

 

 

Μετά την περίοδο δήλωσης ενδιαφέροντος, θα ενημερωθείτε για την εγγραφή σας στο πρόγραμμα.

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945