Μέθοδοι Αξιολόγησης Γλωσσικών Διαταραχών της παιδικής ηλικίας

Τίτλος Προγράμματος: Μέθοδοι αξιολόγησης γλωσσικών διαταραχών της παιδικής ηλικίας 

Παρουσίαση προγράμματος

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

 

Παρουσίαση προγράμματος 

Το πρόγραμμα θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των γνώσεων και των κλινικών δεξιοτήτων που απαιτούνται για να αξιολογηθεί ένα παιδί με διαταραχή γλώσσας. Ο/η εκπαιδευόμενος θα κατανοήσει τη φύση των διαταραχών, τη διαδικασία και την εφαρμογή περιεκτικής αξιολόγησης αξιοποιώντας τη σύγχρονη βιβλιογραφία. Επίσης, θα μπορεί να εντοπίζει, να περιγράφει και να φτάνει σε αποτελεσματική διάγνωση των συναφών διαταραχών με απώτερο σκοπό τον σχεδιασμό της κατάλληλης παρέμβασης.

Η ανάγκη για συνεχιζόμενη επαγγελματική επιμόρφωση και η προϋπόθεση για την άσκηση της λογοθεραπείας, αξιοποιώντας σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, καθιστούν την προσφορά εκπαιδευτικών προγραμμάτων υψίστης σημασίας. Τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στον τομέα των εργαλείων ανίχνευσης και αξιολόγησης γλωσσικών διαταραχών στην παιδική ηλικία. Ως αποτέλεσμα, η προσφορά ενός σχετικού επιμορφωτικού προγράμματος στοχεύει στο να εξασφαλίσει ότι οι λογοθεραπευτές θα είναι πλήρως ενημερωμένοι σχετικά με τα κατάλληλα και σύγχρονα εργαλεία αξιολόγησης. Η σωστή αξιολόγηση θα επιτρέψει την εφαρμογή στοχευμένων και αποτελεσματικότερων γλωσσικών παρεμβάσεων. 

Σε ποιους/ες απευθύνεται:

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Λογοθεραπευτές/τριες και Ειδικούς/ες Εκπαιδευτικούς.

 

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα  

 

Διδακτικές Ενότητες

Θεματική Ενότητα 1: Αρχές και πεδία λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός: Η 1η θεματική ενότητα έχει σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών σχετικά με τις βασικές αρχές που διέπουν την λογοπαθολογική αξιολόγηση εξηγώντας τη σημασία της επιστημονικής προσέγγισης για τη διάγνωση και την παρέμβαση σε γλωσσικές διαταραχές. Στη διάλεξη μπορούν θα αναλυθούν τα κύρια πεδία που αξιολογούνται με παράλληλη αναφορά στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και σε γλωσσικές διαταραχές που συνδέονται με ποικίλες καταστάσεις.  

Θεματική Ενότητα 2: Μέθοδοι και επιλογή μεθόδων λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός:  Η δεύτερη θεματική θα αναδείξει τη σημασία της λογοπαθολογικής αξιολόγησης για τη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων παρεμβάσεων, με έμφαση στη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων μεθόδων που βασίζονται σε αξιόπιστα δεδομένα. Κατά τη διάρκεια της διάλεξης, θα παρουσιαστούν οι βασικές ψυχομετρικές αρχές, όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, η ευαισθησία και η ειδικότητα, ενώ θα εξεταστεί πώς οι παράμετροι αυτοί διασφαλίζουν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των εργαλείων αξιολόγησης. Επιπλέον, θα αναλυθούν διαφορετικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως σταθμισμένα τεστ, ερωτηματολόγια, δυναμική αξιολόγηση, καθώς και ποιοτικές και ποσοτικές προσεγγίσεις, με στόχο την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρακτική εφαρμογή των εργαλείων, την ανάλυση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, με σκοπό την ακριβή διάγνωση και τον σχεδιασμό αποτελεσματικών παρεμβάσεων. Επιπλέον, θα αναδειχθεί η σύνδεση μεταξύ θεωρίας και κλινικής πρακτικής μέσω της αξιοποίησης του μοντέλου της Διεθνούς Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προσέγγισης στη λογοπαθολογική αξιολόγηση. 

Θεματική Ενότητα 3: Ανάλυση δειγμάτων ομιλίας

Σκοπός: Η 3η θεματική ενότητα θα αναδείξει τη σημασία της ανάλυσης δειγμάτων ομιλίας ως εργαλείου αξιολόγησης στηριζόμενη στη διεθνή βιβλιογραφία και τις σύγχρονες πρακτικές. Η διάλεξη στοχεύει να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τη διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας γλωσσικών δειγμάτων. Συγκεκριμένα, θα συζητηθούν τα διαφορετικά είδη γλωσσικών δειγμάτών και οι τεχνικές εκμαίευσής του, ενώ θα παρουσιαστούν μετρήσεις που αφορούν τόσο την μικροδομή, όπως το Μέσο Μήκος Εκφοράς, η συντακτική πολυπλοκότητα και η σημασιολογική ποικιλία, όσο και τη μακροδομή, όπως η κειμενική δομή και η συνεκτικότητα. Έμφαση, θα δοθεί στην ανάλυση παιδικού αφηγήματος ως τον πλέον συχνόχρηστο τρόπο συλλογής γλωσσικού δείγματος. Μέσα από τη διάλεξη, οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πώς η ανάλυση δειγμάτων αφηγηματικού λόγου μπορεί να συμβάλλει στη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων. 

 

Σε ποιους/ες Απευθύνεται:

Απευθύνεται κυρίως σε λογοθεραπευτές/τριες και ειδικούς/ες εκπαιδευτικούς.   

 

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα  

Διδακτικές Ενότητες

Θεματική Ενότητα 1: Αρχές και πεδία λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός: Η 1η θεματική ενότητα έχει σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών σχετικά με τις βασικές αρχές που διέπουν την λογοπαθολογική αξιολόγηση εξηγώντας τη σημασία της επιστημονικής προσέγγισης για τη διάγνωση και την παρέμβαση σε γλωσσικές διαταραχές. Στη διάλεξη μπορούν θα αναλυθούν τα κύρια πεδία που αξιολογούνται με παράλληλη αναφορά στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και σε γλωσσικές διαταραχές που συνδέονται με ποικίλες καταστάσεις.  

Θεματική Ενότητα 2: Μέθοδοι και επιλογή μεθόδων λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός:  

Η δεύτερη θεματική θα αναδείξει τη σημασία της λογοπαθολογικής αξιολόγησης για τη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων παρεμβάσεων, με έμφαση στη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων μεθόδων που βασίζονται σε αξιόπιστα δεδομένα. Κατά τη διάρκεια της διάλεξης, θα παρουσιαστούν οι βασικές ψυχομετρικές αρχές, όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, η ευαισθησία και η ειδικότητα, ενώ θα εξεταστεί πώς οι παράμετροι αυτοί διασφαλίζουν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των εργαλείων αξιολόγησης. Επιπλέον, θα αναλυθούν διαφορετικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως σταθμισμένα τεστ, ερωτηματολόγια, δυναμική αξιολόγηση, καθώς και ποιοτικές και ποσοτικές προσεγγίσεις, με στόχο την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρακτική εφαρμογή των εργαλείων, την ανάλυση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, με σκοπό την ακριβή διάγνωση και τον σχεδιασμό αποτελεσματικών παρεμβάσεων. Επιπλέον, θα αναδειχθεί η σύνδεση μεταξύ θεωρίας και κλινικής πρακτικής μέσω της αξιοποίησης του μοντέλου της Διεθνούς Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προσέγγισης στη λογοπαθολογική αξιολόγηση. 

Θεματική Ενότητα 3: Ανάλυση δειγμάτων ομιλίας

Σκοπός: Η 3η θεματική ενότητα θα αναδείξει τη σημασία της ανάλυσης δειγμάτων ομιλίας ως εργαλείου αξιολόγησης στηριζόμενη στη διεθνή βιβλιογραφία και τις σύγχρονες πρακτικές. Η διάλεξη στοχεύει να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τη διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας γλωσσικών δειγμάτων. Συγκεκριμένα, θα συζητηθούν τα διαφορετικά είδη γλωσσικών δειγμάτών και οι τεχνικές εκμαίευσής του, ενώ θα παρουσιαστούν μετρήσεις που αφορούν τόσο την μικροδομή, όπως το Μέσο Μήκος Εκφοράς, η συντακτική πολυπλοκότητα και η σημασιολογική ποικιλία, όσο και τη μακροδομή, όπως η κειμενική δομή και η συνεκτικότητα. Έμφαση, θα δοθεί στην ανάλυση παιδικού αφηγήματος ως τον πλέον συχνόχρηστο τρόπο συλλογής γλωσσικού δείγματος. Μέσα από τη διάλεξη, οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πώς η ανάλυση δειγμάτων αφηγηματικού λόγου μπορεί να συμβάλλει στη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων. 

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σε επίπεδο Γνώσεων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες  

  1. Θα περιγράφουν και θα ερμηνεύεουν τις γλωσσικές αδυναμίες στα διεπίπεδα της φωνολογίας, της σημασιολογίας, της μορφολογίας, της σύνταξης και της πραγματολογίας  
  2. Θα διατυπώνουν τη λογοθεραπευτική διάγνωση που αφορά τις δυσκολίες λόγου και ομιλίας  
  3. Θα να περιγράφουν και θα ερμηνεύουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης  
  4. Θα διαχωρίζουν γλωσσικές διαφορές οι οποίες αφορούν τη διάλεκτο και πως αυτές θα τυγχάνουν χειρισμού κατά την αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων  

Σε επίπεδο Δεξιοτήτων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες  

  1. Θα αξιολογούν τις γλωσσικές ικανότητες χρησιμοποιώντας ποικίλες μεθόδους αξιολόγησης, επίσημες και ανεπίσημες, και ακολούθως   
  2. Θα εκτελούν αξιολογήσεις λόγου χρησιμοποιώντας επίσημα και ανεπίσημα εργαλεία και δοκιμασίες  
  3. Θα καταγράφουν και θα  αναλύουν δείγματα αυθόρμητου και αφηγηματικού λόγου   
  4. Θα επεξηγούν τις γλωσσικές δεξιότητες μικροδομής και μακροδομής στο αφήγημα  
  5. Θα οργανώνουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για τη συγγραφή αναφορών αξιολόγησης  

Σε επίπεδο Στάσεων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες θα αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη δια βίου μάθηση, αναγνωρίζοντας τη σημασία της συνεχούς βελτίωσης και αναβάθμισης των ικανοτήτων τους τόσο για την προσωπική όσο και για την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Επίσης, θα υπερασπίζονται την ανάγκη για συνεχή επιστημονική ενημέρωση.  

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

Επιστημονική Υπεύθυνη: Δρ. Έλενα Θεοδώρου, Μέλος Διοικητικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Σχολή Επιστημών Αποκατάστασης.  

Περίοδος εγγραφών: Η εκπαιδευτική δράση θα αξιολογηθεί από την Επιτροπή Μοριοδότησης του Συμβουλίου Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου για ενδεχόμενη μοριοδότηση ως Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Επιμόρφωση.

Η ανακοίνωση εγγραφών στο πρόγραμμα θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησής του από το Συμβούλιο Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου.

Για σκοπούς καλύτερου προγραμματισμού, δηλώστε το συντομότερο δυνατό το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά σας εδώ: https://forms.office.com/e/aM5Z75i74u

Ημερομηνίες προσφοράς προγράμματος: Μάιος - Ιούνιος 2025 

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 9 ώρες

Αντιστοιχία σε Πιστωτικές μονάδες / ECTS: Η εκπαιδευτική δράση θα αξιολογηθεί από την Επιτροπή Μοριοδότησης του Συμβουλίου Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου για ενδεχόμενη μοριοδότηση ως Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Επιμόρφωση.

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης (Πανεπιστημιακή Κλινική Αποκατάστασης – Λογοθεραπείας).

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Φόρμα δήλωσης ενδιαφέροντος: Φόρμα δήλωσης ενδιαφέροντος

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945 

 

Μέθοδοι Αξιολόγησης Γλωσσικών Διαταραχών της παιδικής ηλικίας

Τίτλος Προγράμματος: Μέθοδοι αξιολόγησης γλωσσικών διαταραχών της παιδικής ηλικίας 

Παρουσίαση προγράμματος

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

 

Παρουσίαση προγράμματος 

Το πρόγραμμα θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των γνώσεων και των κλινικών δεξιοτήτων που απαιτούνται για να αξιολογηθεί ένα παιδί με διαταραχή γλώσσας. Ο/η εκπαιδευόμενος θα κατανοήσει τη φύση των διαταραχών, τη διαδικασία και την εφαρμογή περιεκτικής αξιολόγησης αξιοποιώντας τη σύγχρονη βιβλιογραφία. Επίσης, θα μπορεί να εντοπίζει, να περιγράφει και να φτάνει σε αποτελεσματική διάγνωση των συναφών διαταραχών με απώτερο σκοπό τον σχεδιασμό της κατάλληλης παρέμβασης.

Η ανάγκη για συνεχιζόμενη επαγγελματική επιμόρφωση και η προϋπόθεση για την άσκηση της λογοθεραπείας, αξιοποιώντας σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, καθιστούν την προσφορά εκπαιδευτικών προγραμμάτων υψίστης σημασίας. Τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στον τομέα των εργαλείων ανίχνευσης και αξιολόγησης γλωσσικών διαταραχών στην παιδική ηλικία. Ως αποτέλεσμα, η προσφορά ενός σχετικού επιμορφωτικού προγράμματος στοχεύει στο να εξασφαλίσει ότι οι λογοθεραπευτές θα είναι πλήρως ενημερωμένοι σχετικά με τα κατάλληλα και σύγχρονα εργαλεία αξιολόγησης. Η σωστή αξιολόγηση θα επιτρέψει την εφαρμογή στοχευμένων και αποτελεσματικότερων γλωσσικών παρεμβάσεων. 

Σε ποιους/ες απευθύνεται:

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Λογοθεραπευτές/τριες και Ειδικούς/ες Εκπαιδευτικούς.

 

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα  

 

Διδακτικές Ενότητες

Θεματική Ενότητα 1: Αρχές και πεδία λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός: Η 1η θεματική ενότητα έχει σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών σχετικά με τις βασικές αρχές που διέπουν την λογοπαθολογική αξιολόγηση εξηγώντας τη σημασία της επιστημονικής προσέγγισης για τη διάγνωση και την παρέμβαση σε γλωσσικές διαταραχές. Στη διάλεξη μπορούν θα αναλυθούν τα κύρια πεδία που αξιολογούνται με παράλληλη αναφορά στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και σε γλωσσικές διαταραχές που συνδέονται με ποικίλες καταστάσεις.  

Θεματική Ενότητα 2: Μέθοδοι και επιλογή μεθόδων λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός:  Η δεύτερη θεματική θα αναδείξει τη σημασία της λογοπαθολογικής αξιολόγησης για τη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων παρεμβάσεων, με έμφαση στη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων μεθόδων που βασίζονται σε αξιόπιστα δεδομένα. Κατά τη διάρκεια της διάλεξης, θα παρουσιαστούν οι βασικές ψυχομετρικές αρχές, όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, η ευαισθησία και η ειδικότητα, ενώ θα εξεταστεί πώς οι παράμετροι αυτοί διασφαλίζουν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των εργαλείων αξιολόγησης. Επιπλέον, θα αναλυθούν διαφορετικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως σταθμισμένα τεστ, ερωτηματολόγια, δυναμική αξιολόγηση, καθώς και ποιοτικές και ποσοτικές προσεγγίσεις, με στόχο την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρακτική εφαρμογή των εργαλείων, την ανάλυση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, με σκοπό την ακριβή διάγνωση και τον σχεδιασμό αποτελεσματικών παρεμβάσεων. Επιπλέον, θα αναδειχθεί η σύνδεση μεταξύ θεωρίας και κλινικής πρακτικής μέσω της αξιοποίησης του μοντέλου της Διεθνούς Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προσέγγισης στη λογοπαθολογική αξιολόγηση. 

Θεματική Ενότητα 3: Ανάλυση δειγμάτων ομιλίας

Σκοπός: Η 3η θεματική ενότητα θα αναδείξει τη σημασία της ανάλυσης δειγμάτων ομιλίας ως εργαλείου αξιολόγησης στηριζόμενη στη διεθνή βιβλιογραφία και τις σύγχρονες πρακτικές. Η διάλεξη στοχεύει να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τη διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας γλωσσικών δειγμάτων. Συγκεκριμένα, θα συζητηθούν τα διαφορετικά είδη γλωσσικών δειγμάτών και οι τεχνικές εκμαίευσής του, ενώ θα παρουσιαστούν μετρήσεις που αφορούν τόσο την μικροδομή, όπως το Μέσο Μήκος Εκφοράς, η συντακτική πολυπλοκότητα και η σημασιολογική ποικιλία, όσο και τη μακροδομή, όπως η κειμενική δομή και η συνεκτικότητα. Έμφαση, θα δοθεί στην ανάλυση παιδικού αφηγήματος ως τον πλέον συχνόχρηστο τρόπο συλλογής γλωσσικού δείγματος. Μέσα από τη διάλεξη, οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πώς η ανάλυση δειγμάτων αφηγηματικού λόγου μπορεί να συμβάλλει στη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων. 

 

Σε ποιους/ες Απευθύνεται:

Απευθύνεται κυρίως σε λογοθεραπευτές/τριες και ειδικούς/ες εκπαιδευτικούς.   

 

Διδακτικές Ενότητες και Μαθησιακά Αποτελέσματα  

Διδακτικές Ενότητες

Θεματική Ενότητα 1: Αρχές και πεδία λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός: Η 1η θεματική ενότητα έχει σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών σχετικά με τις βασικές αρχές που διέπουν την λογοπαθολογική αξιολόγηση εξηγώντας τη σημασία της επιστημονικής προσέγγισης για τη διάγνωση και την παρέμβαση σε γλωσσικές διαταραχές. Στη διάλεξη μπορούν θα αναλυθούν τα κύρια πεδία που αξιολογούνται με παράλληλη αναφορά στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και σε γλωσσικές διαταραχές που συνδέονται με ποικίλες καταστάσεις.  

Θεματική Ενότητα 2: Μέθοδοι και επιλογή μεθόδων λογοπαθολογικής αξιολόγησης

Σκοπός:  

Η δεύτερη θεματική θα αναδείξει τη σημασία της λογοπαθολογικής αξιολόγησης για τη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων παρεμβάσεων, με έμφαση στη χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων μεθόδων που βασίζονται σε αξιόπιστα δεδομένα. Κατά τη διάρκεια της διάλεξης, θα παρουσιαστούν οι βασικές ψυχομετρικές αρχές, όπως η εγκυρότητα, η αξιοπιστία, η ευαισθησία και η ειδικότητα, ενώ θα εξεταστεί πώς οι παράμετροι αυτοί διασφαλίζουν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των εργαλείων αξιολόγησης. Επιπλέον, θα αναλυθούν διαφορετικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως σταθμισμένα τεστ, ερωτηματολόγια, δυναμική αξιολόγηση, καθώς και ποιοτικές και ποσοτικές προσεγγίσεις, με στόχο την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρακτική εφαρμογή των εργαλείων, την ανάλυση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, με σκοπό την ακριβή διάγνωση και τον σχεδιασμό αποτελεσματικών παρεμβάσεων. Επιπλέον, θα αναδειχθεί η σύνδεση μεταξύ θεωρίας και κλινικής πρακτικής μέσω της αξιοποίησης του μοντέλου της Διεθνούς Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προσέγγισης στη λογοπαθολογική αξιολόγηση. 

Θεματική Ενότητα 3: Ανάλυση δειγμάτων ομιλίας

Σκοπός: Η 3η θεματική ενότητα θα αναδείξει τη σημασία της ανάλυσης δειγμάτων ομιλίας ως εργαλείου αξιολόγησης στηριζόμενη στη διεθνή βιβλιογραφία και τις σύγχρονες πρακτικές. Η διάλεξη στοχεύει να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τη διαδικασία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας γλωσσικών δειγμάτων. Συγκεκριμένα, θα συζητηθούν τα διαφορετικά είδη γλωσσικών δειγμάτών και οι τεχνικές εκμαίευσής του, ενώ θα παρουσιαστούν μετρήσεις που αφορούν τόσο την μικροδομή, όπως το Μέσο Μήκος Εκφοράς, η συντακτική πολυπλοκότητα και η σημασιολογική ποικιλία, όσο και τη μακροδομή, όπως η κειμενική δομή και η συνεκτικότητα. Έμφαση, θα δοθεί στην ανάλυση παιδικού αφηγήματος ως τον πλέον συχνόχρηστο τρόπο συλλογής γλωσσικού δείγματος. Μέσα από τη διάλεξη, οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πώς η ανάλυση δειγμάτων αφηγηματικού λόγου μπορεί να συμβάλλει στη διάγνωση και την ανάπτυξη εξατομικευμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων. 

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Σε επίπεδο Γνώσεων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες  

  1. Θα περιγράφουν και θα ερμηνεύεουν τις γλωσσικές αδυναμίες στα διεπίπεδα της φωνολογίας, της σημασιολογίας, της μορφολογίας, της σύνταξης και της πραγματολογίας  
  2. Θα διατυπώνουν τη λογοθεραπευτική διάγνωση που αφορά τις δυσκολίες λόγου και ομιλίας  
  3. Θα να περιγράφουν και θα ερμηνεύουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης  
  4. Θα διαχωρίζουν γλωσσικές διαφορές οι οποίες αφορούν τη διάλεκτο και πως αυτές θα τυγχάνουν χειρισμού κατά την αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων  

Σε επίπεδο Δεξιοτήτων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες  

  1. Θα αξιολογούν τις γλωσσικές ικανότητες χρησιμοποιώντας ποικίλες μεθόδους αξιολόγησης, επίσημες και ανεπίσημες, και ακολούθως   
  2. Θα εκτελούν αξιολογήσεις λόγου χρησιμοποιώντας επίσημα και ανεπίσημα εργαλεία και δοκιμασίες  
  3. Θα καταγράφουν και θα  αναλύουν δείγματα αυθόρμητου και αφηγηματικού λόγου   
  4. Θα επεξηγούν τις γλωσσικές δεξιότητες μικροδομής και μακροδομής στο αφήγημα  
  5. Θα οργανώνουν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για τη συγγραφή αναφορών αξιολόγησης  

Σε επίπεδο Στάσεων: 

Οι καταρτιζόμενοι/ες θα αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη δια βίου μάθηση, αναγνωρίζοντας τη σημασία της συνεχούς βελτίωσης και αναβάθμισης των ικανοτήτων τους τόσο για την προσωπική όσο και για την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Επίσης, θα υπερασπίζονται την ανάγκη για συνεχή επιστημονική ενημέρωση.  

 

Ημερομηνίες Διεξαγωγής και Εγγραφή

Επιστημονική Υπεύθυνη: Δρ. Έλενα Θεοδώρου, Μέλος Διοικητικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Σχολή Επιστημών Αποκατάστασης.  

Περίοδος εγγραφών: Η εκπαιδευτική δράση θα αξιολογηθεί από την Επιτροπή Μοριοδότησης του Συμβουλίου Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου για ενδεχόμενη μοριοδότηση ως Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Επιμόρφωση.

Η ανακοίνωση εγγραφών στο πρόγραμμα θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησής του από το Συμβούλιο Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου.

Για σκοπούς καλύτερου προγραμματισμού, δηλώστε το συντομότερο δυνατό το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά σας εδώ: https://forms.office.com/e/aM5Z75i74u

Ημερομηνίες προσφοράς προγράμματος: Μάιος - Ιούνιος 2025 

Συνολική διάρκεια προγράμματος: 9 ώρες

Αντιστοιχία σε Πιστωτικές μονάδες / ECTS: Η εκπαιδευτική δράση θα αξιολογηθεί από την Επιτροπή Μοριοδότησης του Συμβουλίου Εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου για ενδεχόμενη μοριοδότηση ως Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Επιμόρφωση.

Γλώσσα: Ελληνική 

Τρόπος διεξαγωγής: Δια ζώσης (Πανεπιστημιακή Κλινική Αποκατάστασης – Λογοθεραπείας).

Πιστοποιητικό: Βεβαίωση Παρακολούθησης 

Φόρμα δήλωσης ενδιαφέροντος: Φόρμα δήλωσης ενδιαφέροντος

Στοιχεία Επικοινωνίας/ Υποστήριξη: lifelong.learning@cut.ac.cy και 25002945