Η απόφαση για διαμόρφωση στρατηγικής και σχεδίου δράσης για την Ισότιμη Πρόσβαση πάρθηκε μετά από πρόταση που κατέθεσε η Υβριδική Ομάδα Εργασίας ‘Προσβασιμότητα-Ενσωμάτωση ΑμεΑ’ και ενέκρινε το Πρυτανικό Συμβούλιο (Συνεδρία Αρ. 206, 28 Φεβρουαρίου 2023). Με βάση την απόφαση που πάρθηκε για την ανάπτυξη αυτής της πολιτικής αναπτύχθηκε το Σχέδιο Δράσης για την Ισότιμη Πρόσβαση για Άτομα με Αναπηρίες και Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (2024-28).
Στρατηγικοί Στόχοι
Το Σχέδιο υπογραμμίζει τη δέσμευσή μας να προωθήσουμε ένα συμπεριληπτικό και προσβάσιμο περιβάλλον εργασίας και μάθησης. Αποτελεί ο οδικός μας χάρτης για την προώθηση της ισότητας, την εξάλειψη των εμποδίων και τη διασφάλιση πως Άτομα με αναπηρίες έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, τις εγκαταστάσεις και τις ευκαιρίες. Εφαρμόζοντας το Σχέδιο αυτό, στοχεύουμε να δημιουργήσουμε μια πανεπιστημιακή κουλτούρα που εκτιμά τη διαφορετικότητα, σέβεται τις ατομικές διαφορές, και προωθεί την πλήρη συμμετοχή όλων των μελών της κοινότητάς μας.
Η στρατηγική στοχεύει να επιφέρει συστημικές μεταμορφωτικές συστημικές αλλαγές μέσα από την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι φοιτήτριες/τές και το προσωπικό με αναπηρίες, και μέσα από τη διασφάλιση ότι οι ανάγκες τους ικανοποιούνται μέσα σε μια συμπεριληπτική κουλτούρα όπου περιβαλλοντικά, συμπεριφορικά και οργανωσιακά εμπόδια έχουν μειωθεί ή εξαλειφθεί.
Το φιλόδοξο σχέδιό μας αποσκοπεί στη βελτίωση της εκπροσώπησης, της εξέλιξης, της διατήρησης, της εμπειρίας και της επιτυχίας των φοιτητών/τριών και του προσωπικού με αναπηρίες, μετατρέποντας το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου σε ίδρυμα επιλογής για άτομα με αναπηρίες.
Οι δράσεις που περιγράφονται στο Σχέδιο ευθυγραμμίζονται με τους ευρύτερος στρατηγικούς στόχους του Πανεπιστημίου, τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, το Σχέδιο Ισότητας ΤΕΠΑΚ 2022-24 και δεσμεύσεις ή/και παραδοτέα από τη συμμαχία EUt+ και HorizonEurope.
Συμμετοχική Προσέγγιση
Το Σχέδιο δημιουργήθηκε μέσω συμμετοχικής προσέγγισης σχεδιασμού των ενδιαφερόμενων μερών, αξιοποιώντας και ενσωματώνοντας ένα ευρύ φάσμα γνώσεων, εμπειριών, απόψεων και ανατροφοδότησης. Αυτό περιελάβανε συμμετοχή στη διαδικασία από Άτομα με Αναπηρίες, προσωπικό από διάφορες υπηρεσίες, μονάδες και τμήματα του πανεπιστημίου, καθώς και μελέτη δεδομένων στα θέματα προσβασιμότητας και μελέτη νόμων και καλών πρακτικών που εφαρμόζονται τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Βασικοί Στόχοι Σχεδίου & Δράσεις
Το σχέδιο δράσης αποτελείται από τέσσερις βασικούς στόχους και περισσότερες από 60 ξεχωριστές ενέργειες που έχουν ανατεθεί σε βασικούς φορείς υλοποίησης από όλο το ίδρυμα. Αποτελεί ένα ζωντανό έγγραφο που θα εξετάζεται τακτικά από την Συντονιστική Ομάδα του Γραφείου Διαφορετικότητας και Συμπερίληψης. Η πρόοδός μας θα παρακολουθείται με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα και δείκτες μέτρησης, και θα αναφέρεται στην Επιτροπή Ισότητας και Πρύτανη του Πανεπιστημίου. Φορείς υλοποίησης αποτελούν Υπηρεσίες, Μονάδες, Σχολές, Τμήματα και Σώματα του πανεπιστημίου.
- Δίκαιη, συμπεριληπτική και ανοιχτή οργανωσιακή κουλτούρα
Στόχος 1: Διαμόρφωση δίκαιης, συμπεριληπτικής και ανοιχτής οργανωσιακής κουλτούρας που προάγει την ενεργή αναγνώριση, τον σεβασμό και το αίσθημα του ανήκειν για ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ, ενώ καταπολεμά τις διακρίσεις και τα στερεότυπα στη βάση αναπηριών, μαθησιακών δυσκολιών, χρόνιων παθήσεων, ψυχικών ασθενειών και προωθεί θετικές στάσεις απέναντι στη διαφορετικότητα και ποικιλομορφία.
Προκειμένου να κάνουμε θετικές αλλαγές στην κουλτούρα μας, πρέπει να κάνουμε την ισότητα των ατόμων με αναπηρία αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής δουλειάς και να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον υποστήριξης και κατανόησης για τους/ις συναδέλφους/ισσες και τους/ις φοιτητές/ήτριες με αναπηρία. Το θεμέλιο αυτού του στόχου πρέπει να είναι η καλύτερη κατανόηση της αναπηρίας και η αξία και η σημασία μιας πιο συμπεριληπτικής κουλτούρας.
Για να το πετύχουμε αυτό, αναπτύσσουμε εκπαιδεύσεις για την ηγεσία, το προσωπικό και τους/ις φοιτητές/ήτριες, για να βελτιώσουμε την κατανόηση της αναπηρίας. Αυτό θα υποστηριχθεί μέσω ολοκληρωμένης πολιτικής που στοχεύουμε να διαμορφωθεί για τα ζητήματα ισότιμης πρόσβασης και θα αποτελέσει την βασική καθοδήγηση για την ενσωμάτωση των αρχών ισότητας στην αναπηρία στον ετήσιο κύκλο εργασιών των υπηρεσιών και τμημάτων.
- Προσβάσιμη, συμπεριληπτική και ευέλικτη εκπαίδευση, ισότιμη υποστήριξη και προσβάσιμη συμμετοχή.
Στόχος 2: Ανάπτυξη προσβάσιμης, συμπεριληπτικής και ευέλικτης εκπαίδευσης και ισότιμης υποστήριξης, πρόσβασης και συμμετοχής των ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ στη μάθηση, στην προσωπική τους ανάπτυξη, στην κοινωνική ζωή του πανεπιστημίου και στην αγορά εργασίας.
Κατανοούμε πως είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου τα άτομα με αναπηρίες έχουν ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση, λαμβάνουν δίκαιη και εξατομικευμένη υποστήριξη και συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις πτυχές της πανεπιστημιακής ζωής.
Αυτό περιλαμβάνει την παροχή ευέλικτων επιλογών μάθησης, εξατομικευμένες προσαρμογές και τον προώθηση της ενεργού συμμετοχής στις δραστηριότητες της πανεπιστημιούπολης. Υπογραμμίζει επίσης, τη δέσμευσή μας για εφαρμογή ειδικών μέτρων με βάση την πολιτική που
θα διαμορφώσουμε, συμπεριλαμβανομένων η εξασφάλιση σχετικών πόρων, παροχή εξειδικευμένης κατάρτισης στο προσωπικό και η διασφάλιση ότι η εμπειρία διδασκαλίας και αξιολόγησης, καθώς και οι υπηρεσίες και εμπειρία υποστήριξης για μάθηση, ανάπτυξη, σταδιοδρομία και έρευνα είναι προσβάσιμες.
- Ασφαλείς και προσβάσιμες φυσικές και ψηφιακές υποδομές.
Στόχος 3: Βελτίωση σχεδιασμού, συντήρησης και εξοπλισμού των πανεπιστημιακών κτιρίων, υποδομών και ψηφιακών χώρων ώστε να είναι προσβάσιμα και ασφαλή για όλο το προσωπικό, φοιτητές/ήτριες και επισκέπτες/τριες.
Η φύση της πανεπιστημιούπολης μας φέρει προφανείς προκλήσεις προσβασιμότητας, τις οποίες δεσμευόμαστε να βελτιώσουμε. Αυτό περιλαμβάνει συστηματικό έλεγχο της φυσικής προσβασιμότητας. Δεσμευόμαστε επίσης να διασφαλίσουμε πως φοιτητές/ήτριες και προσωπικό με αναπηρίες θα συνεισφέρουν με την ανατροφοδότησή τους για τον σχεδιασμό τόσο των νέων κτιρίων όσο και για αλλαγές σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις. Αντίστοιχα, στόχος είναι και η βελτίωση της ψηφιακής προσβασιμότητας μετρώντας εάν τα ψηφιακά συστήματα/εργαλεία πληρούν τα σχετικά πρότυπα και λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις προδιαγραφές για την κάλυψη αναγκών σε εξοπλισμό.
- Προσέλκυση και διατήρηση του προσωπικού με αναπηρίες
Στόχος 4: Προσέλκυση και διατήρηση του προσωπικού ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ, και ισότιμη υποστήριξη για την προσωπική τους ανάπτυξη και επαγγελματική τους εξέλιξη.
Βελτιώνοντας την εμπειρία της κοινότητας μας με αναπηρίες και δημιουργώντας πιο συμπεριληπτικό περιβάλλον για όλες και όλους, ευελπιστούμε να αποτελέσουμε πιο ελκυστική επιλογή για φοιτητές/ήτριες αλλά και προσωπικό με αναπηρίες. Αυτό περιλαμβάνει τη δέσμευσή μας στη βελτίωση της προσέγγισης μας στις διαδικασίες εύλογων προσαρμογών, πρόσληψης και ανέλιξης καθώς και αντιμετώπισης εμποδίων και προκαταλήψεων, διασφαλίζοντας ένα δίκαιο και συμπεριληπτικό περιβάλλον εργασίας.
Σχέδιο Ισότιμης Πρόσβασης για Άτομα με Αναπηρίες (ΑμεΑ) και Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΑμεΕΕΑ) Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (2024-2028)
Η απόφαση για διαμόρφωση στρατηγικής και σχεδίου δράσης για την Ισότιμη Πρόσβαση πάρθηκε μετά από πρόταση που κατέθεσε η Υβριδική Ομάδα Εργασίας ‘Προσβασιμότητα-Ενσωμάτωση ΑμεΑ’ και ενέκρινε το Πρυτανικό Συμβούλιο (Συνεδρία Αρ. 206, 28 Φεβρουαρίου 2023). Με βάση την απόφαση που πάρθηκε για την ανάπτυξη αυτής της πολιτικής αναπτύχθηκε το Σχέδιο Δράσης για την Ισότιμη Πρόσβαση για Άτομα με Αναπηρίες και Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (2024-28).
Στρατηγικοί Στόχοι
Το Σχέδιο υπογραμμίζει τη δέσμευσή μας να προωθήσουμε ένα συμπεριληπτικό και προσβάσιμο περιβάλλον εργασίας και μάθησης. Αποτελεί ο οδικός μας χάρτης για την προώθηση της ισότητας, την εξάλειψη των εμποδίων και τη διασφάλιση πως Άτομα με αναπηρίες έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, τις εγκαταστάσεις και τις ευκαιρίες. Εφαρμόζοντας το Σχέδιο αυτό, στοχεύουμε να δημιουργήσουμε μια πανεπιστημιακή κουλτούρα που εκτιμά τη διαφορετικότητα, σέβεται τις ατομικές διαφορές, και προωθεί την πλήρη συμμετοχή όλων των μελών της κοινότητάς μας.
Η στρατηγική στοχεύει να επιφέρει συστημικές μεταμορφωτικές συστημικές αλλαγές μέσα από την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι φοιτήτριες/τές και το προσωπικό με αναπηρίες, και μέσα από τη διασφάλιση ότι οι ανάγκες τους ικανοποιούνται μέσα σε μια συμπεριληπτική κουλτούρα όπου περιβαλλοντικά, συμπεριφορικά και οργανωσιακά εμπόδια έχουν μειωθεί ή εξαλειφθεί.
Το φιλόδοξο σχέδιό μας αποσκοπεί στη βελτίωση της εκπροσώπησης, της εξέλιξης, της διατήρησης, της εμπειρίας και της επιτυχίας των φοιτητών/τριών και του προσωπικού με αναπηρίες, μετατρέποντας το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου σε ίδρυμα επιλογής για άτομα με αναπηρίες.
Οι δράσεις που περιγράφονται στο Σχέδιο ευθυγραμμίζονται με τους ευρύτερος στρατηγικούς στόχους του Πανεπιστημίου, τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, το Σχέδιο Ισότητας ΤΕΠΑΚ 2022-24 και δεσμεύσεις ή/και παραδοτέα από τη συμμαχία EUt+ και HorizonEurope.
Συμμετοχική Προσέγγιση
Το Σχέδιο δημιουργήθηκε μέσω συμμετοχικής προσέγγισης σχεδιασμού των ενδιαφερόμενων μερών, αξιοποιώντας και ενσωματώνοντας ένα ευρύ φάσμα γνώσεων, εμπειριών, απόψεων και ανατροφοδότησης. Αυτό περιελάβανε συμμετοχή στη διαδικασία από Άτομα με Αναπηρίες, προσωπικό από διάφορες υπηρεσίες, μονάδες και τμήματα του πανεπιστημίου, καθώς και μελέτη δεδομένων στα θέματα προσβασιμότητας και μελέτη νόμων και καλών πρακτικών που εφαρμόζονται τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Βασικοί Στόχοι Σχεδίου & Δράσεις
Το σχέδιο δράσης αποτελείται από τέσσερις βασικούς στόχους και περισσότερες από 60 ξεχωριστές ενέργειες που έχουν ανατεθεί σε βασικούς φορείς υλοποίησης από όλο το ίδρυμα. Αποτελεί ένα ζωντανό έγγραφο που θα εξετάζεται τακτικά από την Συντονιστική Ομάδα του Γραφείου Διαφορετικότητας και Συμπερίληψης. Η πρόοδός μας θα παρακολουθείται με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα και δείκτες μέτρησης, και θα αναφέρεται στην Επιτροπή Ισότητας και Πρύτανη του Πανεπιστημίου. Φορείς υλοποίησης αποτελούν Υπηρεσίες, Μονάδες, Σχολές, Τμήματα και Σώματα του πανεπιστημίου.
- Δίκαιη, συμπεριληπτική και ανοιχτή οργανωσιακή κουλτούρα
Στόχος 1: Διαμόρφωση δίκαιης, συμπεριληπτικής και ανοιχτής οργανωσιακής κουλτούρας που προάγει την ενεργή αναγνώριση, τον σεβασμό και το αίσθημα του ανήκειν για ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ, ενώ καταπολεμά τις διακρίσεις και τα στερεότυπα στη βάση αναπηριών, μαθησιακών δυσκολιών, χρόνιων παθήσεων, ψυχικών ασθενειών και προωθεί θετικές στάσεις απέναντι στη διαφορετικότητα και ποικιλομορφία.
Προκειμένου να κάνουμε θετικές αλλαγές στην κουλτούρα μας, πρέπει να κάνουμε την ισότητα των ατόμων με αναπηρία αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής δουλειάς και να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον υποστήριξης και κατανόησης για τους/ις συναδέλφους/ισσες και τους/ις φοιτητές/ήτριες με αναπηρία. Το θεμέλιο αυτού του στόχου πρέπει να είναι η καλύτερη κατανόηση της αναπηρίας και η αξία και η σημασία μιας πιο συμπεριληπτικής κουλτούρας.
Για να το πετύχουμε αυτό, αναπτύσσουμε εκπαιδεύσεις για την ηγεσία, το προσωπικό και τους/ις φοιτητές/ήτριες, για να βελτιώσουμε την κατανόηση της αναπηρίας. Αυτό θα υποστηριχθεί μέσω ολοκληρωμένης πολιτικής που στοχεύουμε να διαμορφωθεί για τα ζητήματα ισότιμης πρόσβασης και θα αποτελέσει την βασική καθοδήγηση για την ενσωμάτωση των αρχών ισότητας στην αναπηρία στον ετήσιο κύκλο εργασιών των υπηρεσιών και τμημάτων.
- Προσβάσιμη, συμπεριληπτική και ευέλικτη εκπαίδευση, ισότιμη υποστήριξη και προσβάσιμη συμμετοχή.
Στόχος 2: Ανάπτυξη προσβάσιμης, συμπεριληπτικής και ευέλικτης εκπαίδευσης και ισότιμης υποστήριξης, πρόσβασης και συμμετοχής των ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ στη μάθηση, στην προσωπική τους ανάπτυξη, στην κοινωνική ζωή του πανεπιστημίου και στην αγορά εργασίας.
Κατανοούμε πως είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου τα άτομα με αναπηρίες έχουν ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση, λαμβάνουν δίκαιη και εξατομικευμένη υποστήριξη και συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις πτυχές της πανεπιστημιακής ζωής.
Αυτό περιλαμβάνει την παροχή ευέλικτων επιλογών μάθησης, εξατομικευμένες προσαρμογές και τον προώθηση της ενεργού συμμετοχής στις δραστηριότητες της πανεπιστημιούπολης. Υπογραμμίζει επίσης, τη δέσμευσή μας για εφαρμογή ειδικών μέτρων με βάση την πολιτική που
θα διαμορφώσουμε, συμπεριλαμβανομένων η εξασφάλιση σχετικών πόρων, παροχή εξειδικευμένης κατάρτισης στο προσωπικό και η διασφάλιση ότι η εμπειρία διδασκαλίας και αξιολόγησης, καθώς και οι υπηρεσίες και εμπειρία υποστήριξης για μάθηση, ανάπτυξη, σταδιοδρομία και έρευνα είναι προσβάσιμες.
- Ασφαλείς και προσβάσιμες φυσικές και ψηφιακές υποδομές.
Στόχος 3: Βελτίωση σχεδιασμού, συντήρησης και εξοπλισμού των πανεπιστημιακών κτιρίων, υποδομών και ψηφιακών χώρων ώστε να είναι προσβάσιμα και ασφαλή για όλο το προσωπικό, φοιτητές/ήτριες και επισκέπτες/τριες.
Η φύση της πανεπιστημιούπολης μας φέρει προφανείς προκλήσεις προσβασιμότητας, τις οποίες δεσμευόμαστε να βελτιώσουμε. Αυτό περιλαμβάνει συστηματικό έλεγχο της φυσικής προσβασιμότητας. Δεσμευόμαστε επίσης να διασφαλίσουμε πως φοιτητές/ήτριες και προσωπικό με αναπηρίες θα συνεισφέρουν με την ανατροφοδότησή τους για τον σχεδιασμό τόσο των νέων κτιρίων όσο και για αλλαγές σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις. Αντίστοιχα, στόχος είναι και η βελτίωση της ψηφιακής προσβασιμότητας μετρώντας εάν τα ψηφιακά συστήματα/εργαλεία πληρούν τα σχετικά πρότυπα και λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις προδιαγραφές για την κάλυψη αναγκών σε εξοπλισμό.
- Προσέλκυση και διατήρηση του προσωπικού με αναπηρίες
Στόχος 4: Προσέλκυση και διατήρηση του προσωπικού ΑμεΑ και ΑμεΕΕΑ, και ισότιμη υποστήριξη για την προσωπική τους ανάπτυξη και επαγγελματική τους εξέλιξη.
Βελτιώνοντας την εμπειρία της κοινότητας μας με αναπηρίες και δημιουργώντας πιο συμπεριληπτικό περιβάλλον για όλες και όλους, ευελπιστούμε να αποτελέσουμε πιο ελκυστική επιλογή για φοιτητές/ήτριες αλλά και προσωπικό με αναπηρίες. Αυτό περιλαμβάνει τη δέσμευσή μας στη βελτίωση της προσέγγισης μας στις διαδικασίες εύλογων προσαρμογών, πρόσληψης και ανέλιξης καθώς και αντιμετώπισης εμποδίων και προκαταλήψεων, διασφαλίζοντας ένα δίκαιο και συμπεριληπτικό περιβάλλον εργασίας.