Το ΤΕΠΑΚ διοργανώνει διεθνές συνέδριο για τον Αφηγηματικό Λόγο και τον Ψηφιακό Γραμματισμό


Νέα-Ανακοινώσεις

Το Τμήμα Επιστημών Αποκατάστασης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), η Επιτροπή Εργασίας για την Παιδική Γλώσσα του Οργανισμού International Association of Communication Sciences and Disorders και το Griffith University της Αυστραλίας διοργανώνουν, διαδικτυακά, διεθνές συνέδριο με θέμα «Narrative Language and Digital Literacy Around the World: Helping Clinicians Know What to Do», από τις 14 έως τις 22 Οκτωβρίου 2021.

Οι εργασίες του συνεδρίου, το οποίο φιλοξενείται στο διαδικτυακό ιστότοπο του ΤΕΠΑΚ,  άρχισαν την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου και συνεχίζονται με μεγάλη επιτυχία.

Το συνέδριο απευθύνεται σε επαγγελματίες λογοθεραπευτές, ειδικούς εκπαιδευτικούς, δασκάλους, σχολικούς ψυχολόγους, γονείς και άτομα με γλωσσικές διαταραχές και σκοπό έχει να ενημερώσει

σχετικά με τη σύγχρονη έρευνα και τον τρόπο που τα δεδομένα της έρευνας μπορούν να αξιοποιηθούν από τους επαγγελματίες. 

Οι συμμετέχοντες του συνεδρίου έχουν πρόσβαση σε δώδεκα (12) παρουσιάσεις ακαδημαϊκών  εγνωσμένου κύρους απ’ όλο τον κόσμο, οι οποίες καταπιάνονται με θέματα που αφορούν τον Αφηγηματικό Λόγο και τον Ψηφιακό Γραμματισμό και τα ευρήματα που αφορούν τον παιδικό τυπικό και μη τυπικό λόγο.

Το συνέδριο περιλαμβάνει ζωντανές διαδικτυακές συζητήσεις κατά τη διάρκεια των οποίων οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν με τους ομιλητές.

Παρατίθεται πιο κάτω το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου με τις ημερομηνίες και ώρες των ζωντανών συζητήσεων:

NARRATIVES (20 min each session)

A. Theme:  Addressing narratives as a window into well-being and socialization, as well as language skills

  1. Mary Claessen (Curtin University) : Narrative: A Useful Insight into a Child’s Receptive and Expressive Language Skills
  2. Rena Lyons (National University of Ireland): Exploring Identity and Wellbeing in Children with Speech and Language Disorders Through Listening to Their Personal Narratives
  3. Carol Westby (Bilingual Multicultural Service): Coherent Adolescent Life Stories: Developing Self-Identity
  4. Marleen Westerveld (Griffith University): Personal Narratives in Young School-Age Children on the Autism Spectrum

 

Online live chat with the narrative presenters in Group A (45 min):  19 October 12:00 pm GMT

 

B. Theme:  Lessons learned from studying narratives in languages other than English

  1. Jelena Kuvac Kraljevic (University of Zagreb): Assessing and Encouraging Narrative Macrostructure in Children with Developmental Language Disorder
  2. Khaloob Kawar, Elinor Saiegh-Haddad and Sharon Armon-Lotem (Beit Berl College): The Effect of the Complexity of the Story and Its Language on Understanding and Production Among Arabic-Speaking Kindergarten Children
  3. Elena Theodorou (Cyprus University of Technology): Linguistic Disfluencies in Narrative Speech of Typically Developing Children and Children with DLD
  4. Jóhanna Thelma Einarsdóttir (University of Iceland): Collecting Norm Referenced Data for Assessing Languages Spoken by Few People.

 

Online live chat with the narrative presenters in Group B (45 min): 20 October 12:00 pm GMT

 

DIGITAL LITERACY (40 min each session)

Theme:  The opportunities and challenges of digital literacy for children and adolescents who struggle with language

  1. Nickola Wolf Nelson (Emerita Western Michigan University): Combining Digital Literacy and Writing Process Instruction to Foster Language Development (K-12)
  2. Carol Westby (Bilingual Multicultural Service): Digital Education for 21st Century Children
  3. Barbara Ehren (Formerly University of Central Florida): Teaching Adolescents Who Struggle with Language How to Identify Fake News in Digital Environments
  4. Sharon Moonsamy and Anniah Mupawose (University of the Witwatersrand): Digitalised Literacy: Writing as a Tool for Thinking from the Context of a Development Country.
  5.  

Online live chat with the digital literacy presenters (45 min): 21 October 12:00 pm GMΤ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πρόσφατα άρθρα

Ερευνήτρια του ΤΕΠΑΚ βραβεύτηκε στο 42ο Πανελλήνιο Καρδιολογικό Συνέδριο για παρουσίαση των πιλοτικών αποτελεσμάτων της μελέτης SupportHeart

Ερευνήτρια του ΤΕΠΑΚ βραβεύτηκε στο 42ο Πανελλήνιο Καρδιολογικό Συνέδριο για παρουσίαση των πιλοτικών αποτελεσμάτων της μελέτης SupportHeart

Έρευνα: Πως αντιλαμβανόμαστε ως Κύπριοι την κλιματική αλλαγή; 

Έρευνα: Πως αντιλαμβανόμαστε ως Κύπριοι την κλιματική αλλαγή; 

ΤΕΠΑΚ και Ίδρυμα Λαόνα υπέγραψαν Πρωτόκολλο Συνεργασίας

ΤΕΠΑΚ και Ίδρυμα Λαόνα υπέγραψαν Πρωτόκολλο Συνεργασίας

ΤΕΠΑΚ και Ίδρυμα Λαόνα υπέγραψαν Πρωτόκολλο Συνεργασίας

Το Τμήμα Επιστημών Αποκατάστασης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), η Επιτροπή Εργασίας για την Παιδική Γλώσσα του Οργανισμού International Association of Communication Sciences and Disorders και το Griffith University της Αυστραλίας διοργανώνουν, διαδικτυακά, διεθνές συνέδριο με θέμα «Narrative Language and Digital Literacy Around the World: Helping Clinicians Know What to Do», από τις 14 έως τις 22 Οκτωβρίου 2021.

Οι εργασίες του συνεδρίου, το οποίο φιλοξενείται στο διαδικτυακό ιστότοπο του ΤΕΠΑΚ,  άρχισαν την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου και συνεχίζονται με μεγάλη επιτυχία.

Το συνέδριο απευθύνεται σε επαγγελματίες λογοθεραπευτές, ειδικούς εκπαιδευτικούς, δασκάλους, σχολικούς ψυχολόγους, γονείς και άτομα με γλωσσικές διαταραχές και σκοπό έχει να ενημερώσει

σχετικά με τη σύγχρονη έρευνα και τον τρόπο που τα δεδομένα της έρευνας μπορούν να αξιοποιηθούν από τους επαγγελματίες. 

Οι συμμετέχοντες του συνεδρίου έχουν πρόσβαση σε δώδεκα (12) παρουσιάσεις ακαδημαϊκών  εγνωσμένου κύρους απ’ όλο τον κόσμο, οι οποίες καταπιάνονται με θέματα που αφορούν τον Αφηγηματικό Λόγο και τον Ψηφιακό Γραμματισμό και τα ευρήματα που αφορούν τον παιδικό τυπικό και μη τυπικό λόγο.

Το συνέδριο περιλαμβάνει ζωντανές διαδικτυακές συζητήσεις κατά τη διάρκεια των οποίων οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν με τους ομιλητές.

Παρατίθεται πιο κάτω το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου με τις ημερομηνίες και ώρες των ζωντανών συζητήσεων:

NARRATIVES (20 min each session)

A. Theme:  Addressing narratives as a window into well-being and socialization, as well as language skills

  1. Mary Claessen (Curtin University) : Narrative: A Useful Insight into a Child’s Receptive and Expressive Language Skills
  2. Rena Lyons (National University of Ireland): Exploring Identity and Wellbeing in Children with Speech and Language Disorders Through Listening to Their Personal Narratives
  3. Carol Westby (Bilingual Multicultural Service): Coherent Adolescent Life Stories: Developing Self-Identity
  4. Marleen Westerveld (Griffith University): Personal Narratives in Young School-Age Children on the Autism Spectrum

 

Online live chat with the narrative presenters in Group A (45 min):  19 October 12:00 pm GMT

 

B. Theme:  Lessons learned from studying narratives in languages other than English

  1. Jelena Kuvac Kraljevic (University of Zagreb): Assessing and Encouraging Narrative Macrostructure in Children with Developmental Language Disorder
  2. Khaloob Kawar, Elinor Saiegh-Haddad and Sharon Armon-Lotem (Beit Berl College): The Effect of the Complexity of the Story and Its Language on Understanding and Production Among Arabic-Speaking Kindergarten Children
  3. Elena Theodorou (Cyprus University of Technology): Linguistic Disfluencies in Narrative Speech of Typically Developing Children and Children with DLD
  4. Jóhanna Thelma Einarsdóttir (University of Iceland): Collecting Norm Referenced Data for Assessing Languages Spoken by Few People.

 

Online live chat with the narrative presenters in Group B (45 min): 20 October 12:00 pm GMT

 

DIGITAL LITERACY (40 min each session)

Theme:  The opportunities and challenges of digital literacy for children and adolescents who struggle with language

  1. Nickola Wolf Nelson (Emerita Western Michigan University): Combining Digital Literacy and Writing Process Instruction to Foster Language Development (K-12)
  2. Carol Westby (Bilingual Multicultural Service): Digital Education for 21st Century Children
  3. Barbara Ehren (Formerly University of Central Florida): Teaching Adolescents Who Struggle with Language How to Identify Fake News in Digital Environments
  4. Sharon Moonsamy and Anniah Mupawose (University of the Witwatersrand): Digitalised Literacy: Writing as a Tool for Thinking from the Context of a Development Country.
  5.  

Online live chat with the digital literacy presenters (45 min): 21 October 12:00 pm GMΤ