Στο πλαίσιο του 31ου Πανελλήνιου Συνέδριου Ψυχιατρικής στη Ρόδο
Στο σμαραγδένιο νησί των Δωδεκανήσων, τη Ρόδο, έλαβε χώρα, μεταξύ 25 και 28 Μαΐου, το 31ο ετήσιο Πανελλήνιο Ψυχιατρικό Συνέδριο, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο από την Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία. Στο συνέδριο συμμετείχαν ως ομιλητές διακεκριμένοι επιστήμονες ψυχικής υγείας από την Ελλάδα, την Κύπρο, αλλά και από τον διεθνή χώρο.
Εκπροσωπώντας το TEΠAK, ερευνητική ομάδα, η οποία αποτελείτο από την υποψήφια διδάκτωρα κ. Άννα Χατζηιωάννου, την επικεφαλής Δρ Μαρία Καρανικόλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας, την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κ. Ευρυδίκη Παπασταύρου και τον Επίκουρο Καθηγητή Ψυχιατρικής κ. Ανδρέα Χατζητοφή, απέσπασε το 2ο βραβείο αναρτημένης ανακοίνωσης για την ερευνητική εργασία με τίτλο «Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης δεξιοτήτων αυτό-διαχείρισης νόσου σε άτομα με διπολική διαταραχή: Αποτελέσματα της μελέτης ΜοΒ».
Η μελέτη ΜοΒ ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο των διδακτορικών σπουδών της κ. Άννας Χατζηιωάννου, η οποία είναι και η κύρια ερευνήτρια της μελέτης αυτής. Η μελέτη ΜοΒ αφορά μια διερευνητική διαμορφωτική μελέτη μεικτής μεθοδολογίας (formative exploratory mixed methods study) με 3 φάσεις, η οποία συνδυάζει (α) τη διερεύνηση βάσει ποιοτικής μεθοδολογίας των εκπαιδευτικών αναγκών ατόμων με διπολική διαταραχή και των συγγενών τους (Φάση Ι) με στόχο τη διαμόρφωση σχετικής εκπαιδευτικής παρέμβασης, β) τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής παρέμβασης βάσει των αναγκών που αξιολογήθηκαν στη Φάση Ι, του εγχειριδίου εκπαίδευσης για τη διπολική διαταραχή Colom & Vieta και τεχνικών γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας (Φάση ΙΙ), γ) την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής παρέμβασης βάσει συγκεκριμένων παραμέτρων και μέσω μελέτης με οιωνεί-πειραματικό σχεδιασμό παράλληλων ομάδων (Φάση ΙΙΙ).
Επισημαίνεται ότι η παρέμβαση συνδυάζει δια ζώσης εκπαιδευτικές συνεδρίες και χρήση διαδικτυακής πλατφόρμας πληροφόρησης, η οποία επίσης αναπτύχθηκε στη Φάση ΙΙ της μελέτης για τους σκοπούς της εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Ως προς την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης η εκπαίδευση φάνηκε ότι μπορεί να είναι χρήσιμη για ευρύ φάσμα κλινικών παραμέτρων, όπως βελτίωση ποιότητας ζωής, βελτίωση καταθλιπτικών συμπτωμάτων, βελτίωση γνώσεων για τη διπολική διαταραχή, βελτίωση πεποιθήσεων για την φαρμακευτική αγωγή και κατ’ επέκταση την ορθή εφαρμογή, και βελτίωση συχνότητας χρήσης αλκοόλ.
Ως προς την πρωτοτυπία της μελέτης, η ίδια η μεθοδολογική προσέγγισή της και ειδικότερα το στοιχείο της προηγηθείσας διεξοδικής διερεύνησης των εκπαιδευτικών αναγκών του πληθυσμού στόχου με στόχο τη διαμόρφωση και προσαρμογή της εκπαιδευτικής παρέμβασης συνιστά το ισχυρότερο σημείο πρωτοτυπίας της μελέτης. Πέραν του ότι το στοιχείο αυτό απουσιάζει από αντίστοιχες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης ατόμων με διπολική διαταραχή στη διεθνή βιβλιογραφία, η μη αξιοποίηση της διαμορφωτικής έρευνας στο πλαίσιο του σχεδιασμού εκπαιδευτικών ή άλλων παρεμβάσεων είναι ο συχνότερος περιορισμός που απαντάται σε παρεμβατικές μελέτες, και τον οποίο καλύπτει αποτελεσματικά η βραβευθείσα μελέτη.
Παράλληλα, στοιχείο πρωτοτυπίας της βραβευθείσας μελέτης αποτελεί ο σύνθετος χαρακτήρας της παρέμβασης, η οποία δομήθηκε στη βάση του υφιστάμενου εκπαιδευτικού μοντέλου των Colom & Vieta (2009), προσαρμοσμένο όμως στις αναδυθείσες ανάγκες από το ποιοτικό μέρος της μελέτης και εμπλουτισμένο με ασκήσεις αυτοδιαχείρισης βάσει της Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας.
Επίσης, στοιχείο πρωτοτυπίας, αλλά συνάμα και απτής συμβολής της μελέτης, είναι η διαδικτυακή πλατφόρμα www.mob.com.cy η οποία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος. Η σπουδαιότητα της δημιουργίας της πλατφόρμας δεν αφορά μόνο το ίδιο το εκπαιδευτικό υλικό που περιλαμβάνει η πλατφόρμα ως έγκυρη πηγή πληροφόρησης, αλλά παράλληλα αφορά και το ότι η μελέτη αφήνει πίσω της ένα απτό παραδοτέο, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια των επαγγελματιών ψυχικής υγεία και ένα πολύτιμο πόρο για τις ομάδες αυτοβοήθειας που δημιουργήθηκαν από τη συγκεριμένη μελέτη.
Μάλιστα, το τελευταίο αυτό στοιχείο αναδεικνύει την κοινωνική προσφορά της βραβευθείσας μελέτης, αφού αφήνει μια παρακαταθήκη μέσω της δημιουργίας μηχανισμού στήριξης για τα άτομα με διπολική διαταραχή, κάτι που απουσίαζε παντελώς από την κυπριακή και ελληνική πραγματικότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη βραβευθείσα μελέτη μπορείτε να επισκεφθείτε στην ιστοσελίδα της μελέτης www.mob.com.cy.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το 31ο Πανελληνιο Ψυχιατρικό Συνέδριο και τα βραβεία της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρίας, παρακαλούμε επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της εταρείας στο Βράβευση Αναρτημένων Ανακοινώσεων (E-POSTERS) στο πλαίσιο του 31ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ψυχιατρικής, της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας - Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία (psych.gr)
Η κ. Άννα Χατζηιωάννου είναι Νοσηλεύτρια Ψυχικής Υγείας- Ψυχοθεραπεύτρια, απόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος Μάστερς στην Προηγμένη Νοσηλευτική και Φροντίδα Υγείας με κατεύθυνση «Προηγμένη Νοσηλεία και Φροντίδα Ψυχικής Υγείας», το οποίο προσφέρει το Τμήμα Νοσηλευτικής του ΤΕΠΑΚ, και υποψήφια διδάκτωρ στο ίδιο Τμήμα.
Τελετή βράβευσης των πρωτεύσαντων φοιτητών/πρωτευσασών φοιτητριών της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών και Διαχείρισης Περιβάλλοντος
Στο πλαίσιο του 31ου Πανελλήνιου Συνέδριου Ψυχιατρικής στη Ρόδο
Στο σμαραγδένιο νησί των Δωδεκανήσων, τη Ρόδο, έλαβε χώρα, μεταξύ 25 και 28 Μαΐου, το 31ο ετήσιο Πανελλήνιο Ψυχιατρικό Συνέδριο, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο από την Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία. Στο συνέδριο συμμετείχαν ως ομιλητές διακεκριμένοι επιστήμονες ψυχικής υγείας από την Ελλάδα, την Κύπρο, αλλά και από τον διεθνή χώρο.
Εκπροσωπώντας το TEΠAK, ερευνητική ομάδα, η οποία αποτελείτο από την υποψήφια διδάκτωρα κ. Άννα Χατζηιωάννου, την επικεφαλής Δρ Μαρία Καρανικόλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας, την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κ. Ευρυδίκη Παπασταύρου και τον Επίκουρο Καθηγητή Ψυχιατρικής κ. Ανδρέα Χατζητοφή, απέσπασε το 2ο βραβείο αναρτημένης ανακοίνωσης για την ερευνητική εργασία με τίτλο «Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης δεξιοτήτων αυτό-διαχείρισης νόσου σε άτομα με διπολική διαταραχή: Αποτελέσματα της μελέτης ΜοΒ».
Η μελέτη ΜοΒ ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο των διδακτορικών σπουδών της κ. Άννας Χατζηιωάννου, η οποία είναι και η κύρια ερευνήτρια της μελέτης αυτής. Η μελέτη ΜοΒ αφορά μια διερευνητική διαμορφωτική μελέτη μεικτής μεθοδολογίας (formative exploratory mixed methods study) με 3 φάσεις, η οποία συνδυάζει (α) τη διερεύνηση βάσει ποιοτικής μεθοδολογίας των εκπαιδευτικών αναγκών ατόμων με διπολική διαταραχή και των συγγενών τους (Φάση Ι) με στόχο τη διαμόρφωση σχετικής εκπαιδευτικής παρέμβασης, β) τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής παρέμβασης βάσει των αναγκών που αξιολογήθηκαν στη Φάση Ι, του εγχειριδίου εκπαίδευσης για τη διπολική διαταραχή Colom & Vieta και τεχνικών γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας (Φάση ΙΙ), γ) την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής παρέμβασης βάσει συγκεκριμένων παραμέτρων και μέσω μελέτης με οιωνεί-πειραματικό σχεδιασμό παράλληλων ομάδων (Φάση ΙΙΙ).
Επισημαίνεται ότι η παρέμβαση συνδυάζει δια ζώσης εκπαιδευτικές συνεδρίες και χρήση διαδικτυακής πλατφόρμας πληροφόρησης, η οποία επίσης αναπτύχθηκε στη Φάση ΙΙ της μελέτης για τους σκοπούς της εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Ως προς την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης η εκπαίδευση φάνηκε ότι μπορεί να είναι χρήσιμη για ευρύ φάσμα κλινικών παραμέτρων, όπως βελτίωση ποιότητας ζωής, βελτίωση καταθλιπτικών συμπτωμάτων, βελτίωση γνώσεων για τη διπολική διαταραχή, βελτίωση πεποιθήσεων για την φαρμακευτική αγωγή και κατ’ επέκταση την ορθή εφαρμογή, και βελτίωση συχνότητας χρήσης αλκοόλ.
Ως προς την πρωτοτυπία της μελέτης, η ίδια η μεθοδολογική προσέγγισή της και ειδικότερα το στοιχείο της προηγηθείσας διεξοδικής διερεύνησης των εκπαιδευτικών αναγκών του πληθυσμού στόχου με στόχο τη διαμόρφωση και προσαρμογή της εκπαιδευτικής παρέμβασης συνιστά το ισχυρότερο σημείο πρωτοτυπίας της μελέτης. Πέραν του ότι το στοιχείο αυτό απουσιάζει από αντίστοιχες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης ατόμων με διπολική διαταραχή στη διεθνή βιβλιογραφία, η μη αξιοποίηση της διαμορφωτικής έρευνας στο πλαίσιο του σχεδιασμού εκπαιδευτικών ή άλλων παρεμβάσεων είναι ο συχνότερος περιορισμός που απαντάται σε παρεμβατικές μελέτες, και τον οποίο καλύπτει αποτελεσματικά η βραβευθείσα μελέτη.
Παράλληλα, στοιχείο πρωτοτυπίας της βραβευθείσας μελέτης αποτελεί ο σύνθετος χαρακτήρας της παρέμβασης, η οποία δομήθηκε στη βάση του υφιστάμενου εκπαιδευτικού μοντέλου των Colom & Vieta (2009), προσαρμοσμένο όμως στις αναδυθείσες ανάγκες από το ποιοτικό μέρος της μελέτης και εμπλουτισμένο με ασκήσεις αυτοδιαχείρισης βάσει της Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας.
Επίσης, στοιχείο πρωτοτυπίας, αλλά συνάμα και απτής συμβολής της μελέτης, είναι η διαδικτυακή πλατφόρμα www.mob.com.cy η οποία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος. Η σπουδαιότητα της δημιουργίας της πλατφόρμας δεν αφορά μόνο το ίδιο το εκπαιδευτικό υλικό που περιλαμβάνει η πλατφόρμα ως έγκυρη πηγή πληροφόρησης, αλλά παράλληλα αφορά και το ότι η μελέτη αφήνει πίσω της ένα απτό παραδοτέο, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια των επαγγελματιών ψυχικής υγεία και ένα πολύτιμο πόρο για τις ομάδες αυτοβοήθειας που δημιουργήθηκαν από τη συγκεριμένη μελέτη.
Μάλιστα, το τελευταίο αυτό στοιχείο αναδεικνύει την κοινωνική προσφορά της βραβευθείσας μελέτης, αφού αφήνει μια παρακαταθήκη μέσω της δημιουργίας μηχανισμού στήριξης για τα άτομα με διπολική διαταραχή, κάτι που απουσίαζε παντελώς από την κυπριακή και ελληνική πραγματικότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη βραβευθείσα μελέτη μπορείτε να επισκεφθείτε στην ιστοσελίδα της μελέτης www.mob.com.cy.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το 31ο Πανελληνιο Ψυχιατρικό Συνέδριο και τα βραβεία της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρίας, παρακαλούμε επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της εταρείας στο Βράβευση Αναρτημένων Ανακοινώσεων (E-POSTERS) στο πλαίσιο του 31ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ψυχιατρικής, της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας - Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία (psych.gr)
Η κ. Άννα Χατζηιωάννου είναι Νοσηλεύτρια Ψυχικής Υγείας- Ψυχοθεραπεύτρια, απόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος Μάστερς στην Προηγμένη Νοσηλευτική και Φροντίδα Υγείας με κατεύθυνση «Προηγμένη Νοσηλεία και Φροντίδα Ψυχικής Υγείας», το οποίο προσφέρει το Τμήμα Νοσηλευτικής του ΤΕΠΑΚ, και υποψήφια διδάκτωρ στο ίδιο Τμήμα.