Η διάλεξη διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Αμμοχώστου
Τη σημασία προώθησης της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο για την αντιμετώπιση του προβλήματος του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού, τόνισε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Τμήμα Χρηματοοικονομικής, Λογιστικής και Διοικητικής Επιστήμης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), Δρ. Παναγιώτης Ανδρέου.
Ο Δρ Ανδρέου ήταν ο ομιλητής της 2ης διάλεξης που διοργάνωσε στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου, το ΤΕΠΑΚ, σε συνεργασία με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αμμοχώστου (ΕΒΕΑ), με θέμα «Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός στην Κύπρο: Δεδομένα και Μελλοντικές Προκλήσεις». Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 8 Νοεμβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Μαρίνας Αγίας Νάπας.
Στην ομιλία του, ο Δρ Ανδρέου ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου ασχολείται με το ζήτημα του χρηματοοικονομικού (αν)αλφαβητισμού από το 2016 και μέχρι σήμερα έχει εκπονήσει μια σειρά από επιστημονικές μελέτες που καταγράφουν το πρόβλημα και τις αρνητικές επιπτώσεις που προκύπτουν».
«Οι έρευνες που εκπόνησα στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου δείχνουν ότι περίπου 6 στους 10 Κύπριους στο ηλικιακό εύρος 18-64 είναι χρηματοοικονομικά αναλφάβητα άτομα, με το πρόβλημα να εντοπίζεται εντονότερο ανάμεσα στους νέους. Αυτές οι έρευνες δείχνουν ότι τα χρηματοοικονομικά αναλφάβητα άτομα τείνουν να μη διαχειρίζονται ορθολογικά το χρέος τους, έχουν αυξημένη πιθανότητα να πέσουν θύματα οικονομικής εξαπάτησης, χρησιμοποιούν λιγότερο συχνά τη χρηματοοικονομική τεχνολογία, ενώ τείνουν να μην μπορούν να καλύψουν αυτόνομα έκτακτες οικονομικές ανάγκες χωρίς να καταφύγουν σε δανεισμό», σημείωσε.
Όπως ανέφερε, «τα τρία κύρια χαρακτηριστικά του χρηματοοικονομικά εγγράμματου ατόμου είναι: Πρώτον, αξιοποιεί βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες που αφορούν στη βιώσιμη διαχείριση των χρημάτων του όπως είναι ο ανατοκισμός, η χρονική αξία του χρήματος, οι επιπτώσεις του πληθωρισμού, κλπ. Δεύτερον, κατέχει χρηματοοικονομικές αρχές σωστής διαχείρισης επενδύσεων, όπως είναι η σχέση μεταξύ της απόδοσης και ρίσκου, καθώς και η διασπορά του επενδυτικού κινδύνου. Τρίτον, διακατέχεται από σωστές συμπεριφορές, για παράδειγμα, τηρεί μηνιαίο οικογενειακό προϋπολογισμό, αποφεύγει τις παρορμητικές αγορές και έχει τάση για αποταμίευση, ενεργεί προνοητικά για τη δημιουργία χρηματικών αποθεματικών για έκτακτες ανάγκες, αποφεύγει τον υπερκαταναλωτισμό και δεν υπερδανείζεται, και προχωράει στην υλοποίηση συνταξιοδοτικού πλάνου από νεαρή ηλικία».
Σημείωσε πως «ο συνδυασμός των επιστημονικών ευρημάτων από τις έρευνες του ΤΕΠΑΚ αναδεικνύουν τη σημασία προώθησης της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο. Ανάμεσα σε άλλα, η εισαγωγή μαθήματος χρηματοοικονομικής παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα αποτελέσει εφαλτήριο προς αντιμετώπιση του προβλήματος του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού για τις επόμενες γενεές. Για τον ενήλικο πληθυσμό, το πρώτο βήμα είναι η προσφορά εκπαιδευτικών σεμιναρίων από ακαδημαϊκούς και άλλους οργανισμούς».
Σ’ αυτό το πλαίσιο, κατέληξε, το ΤΕΠΑΚ προσφέρει μάθημα με τίτλο «Διαχείριση Προσωπικών Χρηματοοικονομικών Πόρων» το οποίο είναι μάθημα ελεύθερης επιλογής και μπορεί να το παρακολουθεί ο οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται.
Σε χαιρετισμό του στη διάλεξη, ο Πρύτανης του ΤΕΠΑΚ, Καθηγητής Παναγιώτης Ζαφείρης ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «το ΤΕΠΑΚ βάζει γερές βάσεις και στην Ελεύθερη Αμμόχωστο. Γινόμαστε μέρος της τοπικής κοινωνίας και επενδύουμε σε ένα ανοικτό στην κοινωνία πανεπιστήμιο».
Αναφερόμενος στο θέμα της διάλεξης, είπε πως το ΤΕΠΑΚ στηρίζει τις ερευνητικές δράσεις και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει ο Δρ Παναγιώτης Ανδρέου με στόχο την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο, σημειώνοντας ότι η 2η διάλεξη είναι μέρος αυτής της προσπάθειας.
Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου του ΤΕΠΑΚ, Δρ Χρίστος Χωματάς ανέφερε, στον δικό του χαιρετισμό, πως «αυτός ο κύκλος διαλέξεων είναι η απαρχή της συνεργασίας μεταξύ ΕΒΕΑ και του ΤΕΠΑΚ, το οποίο ανοίγει τα φτερά του και επεκτείνεται». Ο Δρ Χωματάς είπε ότι διανοίγονται μεγάλες προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των δύο μερών για ακόμη πιο ουσιαστική παρουσία του ΤΕΠΑΚ στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου.
Στον χαιρετισμό του, το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αμμοχώστου και Διευθυντής της Μαρίνας Αγίας Νάπας, κ. Κώστας Φυτιρής, χαρακτήρισε το θέμα της διάλεξης ως πάρα πολύ σημαντικό και ουσιώδες, ιδιαίτερα σ’ αυτήν την περίοδο που διανύουμε. Εξέφρασε, επίσης, την ελπίδα όπως αποκτήσει και η περιοχή της ελεύθερης επαρχίας Αμμοχώστου παράρτημα ανώτατης Σχολής διότι, όπως είπε, «είναι η μοναδική επαρχία που δεν έχει ούτε κι ένα τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ευελπιστούμε ότι ανοίγοντας τα φτερά σας θα φτάσουν μέχρι και την ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου», κατέληξε ο κ. Φυτιρής.
Πέραν του κ. Φυτιρή εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου, παρευρέθηκε ο Επίτιμος- Γραμματέας του κ. Ανδρέας Φιλίππου.
Στους/στις συμμετέχοντες/ουσες στη διάλεξη δόθηκε Βεβαίωση Παρακολούθησης.
Το ΤΕΠΑΚ υπέγραψε Συμφωνία Συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Thammasat της Ταϊλάνδης
Η διάλεξη διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Αμμοχώστου
Τη σημασία προώθησης της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο για την αντιμετώπιση του προβλήματος του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού, τόνισε ο Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Τμήμα Χρηματοοικονομικής, Λογιστικής και Διοικητικής Επιστήμης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), Δρ. Παναγιώτης Ανδρέου.
Ο Δρ Ανδρέου ήταν ο ομιλητής της 2ης διάλεξης που διοργάνωσε στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου, το ΤΕΠΑΚ, σε συνεργασία με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αμμοχώστου (ΕΒΕΑ), με θέμα «Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός στην Κύπρο: Δεδομένα και Μελλοντικές Προκλήσεις». Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 8 Νοεμβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Μαρίνας Αγίας Νάπας.
Στην ομιλία του, ο Δρ Ανδρέου ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου ασχολείται με το ζήτημα του χρηματοοικονομικού (αν)αλφαβητισμού από το 2016 και μέχρι σήμερα έχει εκπονήσει μια σειρά από επιστημονικές μελέτες που καταγράφουν το πρόβλημα και τις αρνητικές επιπτώσεις που προκύπτουν».
«Οι έρευνες που εκπόνησα στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου δείχνουν ότι περίπου 6 στους 10 Κύπριους στο ηλικιακό εύρος 18-64 είναι χρηματοοικονομικά αναλφάβητα άτομα, με το πρόβλημα να εντοπίζεται εντονότερο ανάμεσα στους νέους. Αυτές οι έρευνες δείχνουν ότι τα χρηματοοικονομικά αναλφάβητα άτομα τείνουν να μη διαχειρίζονται ορθολογικά το χρέος τους, έχουν αυξημένη πιθανότητα να πέσουν θύματα οικονομικής εξαπάτησης, χρησιμοποιούν λιγότερο συχνά τη χρηματοοικονομική τεχνολογία, ενώ τείνουν να μην μπορούν να καλύψουν αυτόνομα έκτακτες οικονομικές ανάγκες χωρίς να καταφύγουν σε δανεισμό», σημείωσε.
Όπως ανέφερε, «τα τρία κύρια χαρακτηριστικά του χρηματοοικονομικά εγγράμματου ατόμου είναι: Πρώτον, αξιοποιεί βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες που αφορούν στη βιώσιμη διαχείριση των χρημάτων του όπως είναι ο ανατοκισμός, η χρονική αξία του χρήματος, οι επιπτώσεις του πληθωρισμού, κλπ. Δεύτερον, κατέχει χρηματοοικονομικές αρχές σωστής διαχείρισης επενδύσεων, όπως είναι η σχέση μεταξύ της απόδοσης και ρίσκου, καθώς και η διασπορά του επενδυτικού κινδύνου. Τρίτον, διακατέχεται από σωστές συμπεριφορές, για παράδειγμα, τηρεί μηνιαίο οικογενειακό προϋπολογισμό, αποφεύγει τις παρορμητικές αγορές και έχει τάση για αποταμίευση, ενεργεί προνοητικά για τη δημιουργία χρηματικών αποθεματικών για έκτακτες ανάγκες, αποφεύγει τον υπερκαταναλωτισμό και δεν υπερδανείζεται, και προχωράει στην υλοποίηση συνταξιοδοτικού πλάνου από νεαρή ηλικία».
Σημείωσε πως «ο συνδυασμός των επιστημονικών ευρημάτων από τις έρευνες του ΤΕΠΑΚ αναδεικνύουν τη σημασία προώθησης της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο. Ανάμεσα σε άλλα, η εισαγωγή μαθήματος χρηματοοικονομικής παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα αποτελέσει εφαλτήριο προς αντιμετώπιση του προβλήματος του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού για τις επόμενες γενεές. Για τον ενήλικο πληθυσμό, το πρώτο βήμα είναι η προσφορά εκπαιδευτικών σεμιναρίων από ακαδημαϊκούς και άλλους οργανισμούς».
Σ’ αυτό το πλαίσιο, κατέληξε, το ΤΕΠΑΚ προσφέρει μάθημα με τίτλο «Διαχείριση Προσωπικών Χρηματοοικονομικών Πόρων» το οποίο είναι μάθημα ελεύθερης επιλογής και μπορεί να το παρακολουθεί ο οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται.
Σε χαιρετισμό του στη διάλεξη, ο Πρύτανης του ΤΕΠΑΚ, Καθηγητής Παναγιώτης Ζαφείρης ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «το ΤΕΠΑΚ βάζει γερές βάσεις και στην Ελεύθερη Αμμόχωστο. Γινόμαστε μέρος της τοπικής κοινωνίας και επενδύουμε σε ένα ανοικτό στην κοινωνία πανεπιστήμιο».
Αναφερόμενος στο θέμα της διάλεξης, είπε πως το ΤΕΠΑΚ στηρίζει τις ερευνητικές δράσεις και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει ο Δρ Παναγιώτης Ανδρέου με στόχο την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο, σημειώνοντας ότι η 2η διάλεξη είναι μέρος αυτής της προσπάθειας.
Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου του ΤΕΠΑΚ, Δρ Χρίστος Χωματάς ανέφερε, στον δικό του χαιρετισμό, πως «αυτός ο κύκλος διαλέξεων είναι η απαρχή της συνεργασίας μεταξύ ΕΒΕΑ και του ΤΕΠΑΚ, το οποίο ανοίγει τα φτερά του και επεκτείνεται». Ο Δρ Χωματάς είπε ότι διανοίγονται μεγάλες προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των δύο μερών για ακόμη πιο ουσιαστική παρουσία του ΤΕΠΑΚ στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου.
Στον χαιρετισμό του, το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αμμοχώστου και Διευθυντής της Μαρίνας Αγίας Νάπας, κ. Κώστας Φυτιρής, χαρακτήρισε το θέμα της διάλεξης ως πάρα πολύ σημαντικό και ουσιώδες, ιδιαίτερα σ’ αυτήν την περίοδο που διανύουμε. Εξέφρασε, επίσης, την ελπίδα όπως αποκτήσει και η περιοχή της ελεύθερης επαρχίας Αμμοχώστου παράρτημα ανώτατης Σχολής διότι, όπως είπε, «είναι η μοναδική επαρχία που δεν έχει ούτε κι ένα τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ευελπιστούμε ότι ανοίγοντας τα φτερά σας θα φτάσουν μέχρι και την ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου», κατέληξε ο κ. Φυτιρής.
Πέραν του κ. Φυτιρή εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου, παρευρέθηκε ο Επίτιμος- Γραμματέας του κ. Ανδρέας Φιλίππου.
Στους/στις συμμετέχοντες/ουσες στη διάλεξη δόθηκε Βεβαίωση Παρακολούθησης.