Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας Λογισμικού |
|||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 521 |
|||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
|||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
|||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Α Εξάμηνο |
|||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Ανδρέας Ανδρέου |
|||||||||||||
ECTS |
7 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
|||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα εμβαθύνει σε συγκεκριμένες περιοχές και προχωρημένα θέματα της Τεχνολογίας Λογισμικού με έμφαση σε τρεις άξονες:
|
|||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Εμπλουτισμός των γνώσεων σε προχωρημένα θέματα Τεχνολογίας Λογισμικού (πέρα από τα βασικά στάδια και τις φάσεις για την ανάπτυξη ενός συστήματος λογισμικού) και γνωριμία με εξειδικευμένους τομείς που σχετίζονται τόσο με παραδοσιακές πτυχές, όπως η επαναχρησιμοποίηση λογισμικού, όσο και με σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις όπως το υπολογιστικό νέφος και τα κατανεμημένα συστήματα, καθώς και η εξόρυξη επιχειρησιακών διαδικασιών |
|||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Προπτυχιακά μαθήματα στον τομέα της Μηχανικής Λογισμικού |
Συναπαιτούμενα |
- |
|||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Ενότητα A’ - Τεχνολογία Λογισμικού για Κατανεμημένα Συστήματα και το Υπολογιστικό Νέφος
Ενότητα Β’ - Εξόρυξη Διαδικασιών
Ενότητα Γ’ - Επαναχρησιμοποίηση
|
|||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Εβδομαδιαίες διαλέξεις με χρήση διαφανειών που προετοιμάζονται και διατίθενται από τον διδάσκοντα. Ερευνητικά άρθρα για μελέτη, παρουσίαση στην τάξη και ομαδική συζήτηση. |
|||||||||||||
Βιβλιογραφία |
Βασική:
Συμπληρωματική:
Επιστημονικά άρθρα. |
|||||||||||||
Αξιολόγηση |
*
*νοουμένου ότι είναι επιτυχής/είς η/οι εργασία/ες εξαμήνου |
Υποχρεωτικό Μάθημα
CSE 522 Συστήματα για Μηχανική Μάθηση Μεγάλης Κλίμακας (8 ECTS)
Τίτλος μαθήματος |
Συστήματα για Μηχανική Μάθηση Μεγάλης Κλίμακας |
|||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 522 |
|||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
|||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
|||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Α Εξάμηνο |
|||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Μιχαήλ Σιριβιανός |
|||||||||||||
ECTS |
8 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
4 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
|||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα εμβαθύνει στις αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης κατανεμημένων και δικτυωμένων λειτουργικών συστημάτων για Μηχανική Μάθηση. Δίνεται έμφαση σε κλασσικές αρχές σχεδιασμού λειτουργικών συστημάτων και στην περιγραφή της υλοποίησης σύγχρονων συστημάτων που αποτελούν τη βάση της υποδομής επεξεργασίας και αποθήκευσης μεγάλων δεδομένων στο υπολογιστικό νέφος. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα. Virtual Memory, Process Management και Inter-process Communication. Το λειτουργικό σύστημα Unix. Log-structured συστήματα αρχείων. Κατανεμημένα συστήματα αρχείων. Virtual Machines. Θέματα που αφορούν τον κύκλο ζωής της ανάλυσης δεδομένων για Μηχανική Μάθηση (ML), περιλαμβανομένων των data sourcing and preparation για ML, προγραμματιστικά μοντέλα ML, συστήματα για κλιμακώσιμη δημιουργία μοντέλων ML, και αναδυόμενα θέματα όπως διακυβέρνηση ML συστημάτων, επεξηγησιμότητα, και ηθική (fairness, transparency, etc.) της Μηχανικής Μάθησης. |
|||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Στο τέλος του μαθήματος οι διδασκόμενοι θα είναι εις θέση να:
|
|||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Προπτυχιακά μαθήματα στους τομείς των Λειτουργικών Συστημάτων, των Υπολογιστικών Δικτύων και της Μηχανικής Μάθησης |
Συναπαιτούμενα |
- |
|||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Εβδομάδα 1: Process Management. The Unix Time Sharing System Εβδομάδα 2: Memory Management Εβδομάδα 3: File Systems. Virtual Machines: LFS, Xen Εβδομάδα 4: Infrastructures for Big Data (Google): Google Filesystem, Google BigTable, Google Borg Εβδομάδα 5: ML Lifecycle Overview Εβδομάδα 6: Classical ML Training at Scale: Parameter Server, XGBoost Εβδομάδες 7-8: Deep Learning Systems: TensorFlow, TVM Εβδομάδες 9-10: System-assisted Feature Engineering and Model Selection: Cerebro, MSMS Εβδομάδα 11: Data Sourcing and Preparation: TFDV, Snorkel Εβδομάδες 12-13: ML Deployment; Clipper Online Prediction Serving System, Federated Learning |
|||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Εβδομαδιαίες διαλέξεις με παρουσιάσεις ερευνητικών άρθρων, συνοδευόμενες από διαφάνειες και σημειώσεις που διανέμονται από τον διδάσκοντα. Προφορικές ερωτήσεις επί των άρθρων και απαντήσεις των φοιτητών στην τάξη. Συζητήσεις που ενισχύουν την κριτική σκέψη, αφού ανατεθούν στους φοιτητές εργασίες περίληψης άρθρων σε δύο σελίδες. |
|||||||||||||
Βιβλιογραφία |
Book slides at http://codex.cs.yale.edu/avi/os-book/OS9/slide-dir/
|
|||||||||||||
Αξιολόγηση |
Σημείωση: Μεταπτυχιακοί φοιτητές που έχουν διδαχθεί την προπτυχιακή εκδοχή του μαθήματος θα κάνουν παρουσίαση δύο ερευνητικών ερευνητικών άρθρων σε ομάδες των δύο. Κάθε παρουσίαση θα αντιστοιχεί στο 20% του συνολικού βαθμού. Επίσης θα πρέπει να παραδώσουν και να παρουσιάσουν με 10 διαφάνειες μία εξαμηνιαία εργασία χρήσης ή τροποποίησης και μέτρησης ενός υπολογιστικού εργαλείου μεγάλης κλίμακας εξ αυτών που διδάσκονται στο μάθημα. Η εξαμηνιαία εργασία θα αποτελεί το 60% του συνολικού βαθμού. |
Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Βαθιά Μάθηση Ι |
||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 523 |
||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Α Εξάμηνο |
||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Σωτήριος Χατζής |
||||||||||||
ECTS |
8 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα "Βαθιά Μάθηση Ι" είναι το πρώτο από μία σειρά δύο μαθημάτων σχετικά με τη βαθιά μάθηση, με έμφαση στις βασικές έννοιες και τεχνικές. Το μάθημα αυτό καλύπτει τα θεμέλια της βαθιάς μάθησης, επιτρέποντας στους φοιτητές να κατανοήσουν πώς να κατασκευάζουν και να εκπαιδεύουν νευρωνικά δίκτυα αποτελεσματικά. Οι φοιτητές θα μάθουν τις βασικές αρχιτεκτονικές, την αρχή της μάθησης αναπαραστάσεων, μεθόδους εκπαίδευσης και βελτιστοποίησης, καθώς και εισαγωγή σε συνελικτικά και επαναλαμβανόμενα νευρωνικά δίκτυα. Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για πιο προχωρημένα θέματα στο επόμενο μάθημα (Βαθιά Μάθηση ΙΙ) και για να ηγηθούν επιτυχημένων έργων μηχανικής μάθησης. |
||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να:
|
||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Προπτυχιακό επίπεδο γνώσεων σε γραμμική άλγεβρα και στατιστική (αναμένεται και βασική εξοικείωση με ανάλυση και πιθανότητες). |
Συναπαιτούμενα |
Ναι |
||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
|
||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Η διδασκαλία πραγματοποιείται μέσω εβδομαδιαίων διαλέξεων και συζητήσεων με ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Κατά τις πρώτες επτά εβδομάδες, ο διδάσκων παρουσιάζει τα θεμελιώδη θέματα της βαθιάς μάθησης όπως περιγράφονται στην ενότητα περιεχομένου. Στις έξι τελευταίες εβδομάδες του εξαμήνου, οι φοιτητές παρουσιάζουν επιλεγμένα ερευνητικά άρθρα σχετικά με τα εν λόγω θέματα. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ο διδάσκων παρέχει διαφάνειες και σημειώσεις και ενθαρρύνει τη συμμετοχή των φοιτητών μέσω προφορικών ερωτήσεων που σχετίζονται με την ύλη και τα ανατεθειμένα άρθρα. Αναμένεται από τους φοιτητές να ετοιμάζουν σύντομες γραπτές περιλήψεις των ερευνητικών άρθρων πριν από κάθε μάθημα και να συμβάλλουν ενεργά στις συζητήσεις στην τάξη. Ο συνδυασμός διαλέξεων, φοιτητικών παρουσιάσεων, συζητήσεων επί ερωτημάτων και γραπτών περιλήψεων αποσκοπεί στην ενίσχυση του αναστοχασμού, στην εμβάθυνση της κατανόησης και στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης γύρω από την εφαρμογή μεθόδων βαθιάς μάθησης. |
||||||||||||
Βιβλιογραφία |
|
||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Επιστήμη Δικτύων |
||||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 524 |
||||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Α Εξάμηνο |
||||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Φραγκίσκος Παπαδόπουλος |
||||||||||||||
ECTS |
7 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα αυτό επικεντρώνεται στην αναδυόμενη επιστήμη των πολύπλοκων δικτύων (complex networks) και στις εφαρμογές τους. Στόχος του μαθήματος είναι η εκμάθηση της μαθηματικής θεωρίας των πολύπλοκων δικτύων με τρόπο που οι φοιτητές να μπορούν να εφαρμόσουν τη θεωρία αυτή για επίλυση σχετικών προβλημάτων σε τομείς τεχνολογίας, κοινωνιολογίας, και βιολογίας, καθώς και σε ερευνητικά προβλήματα πολύπλοκων δικτύων (Internet, On-line Social networks, Transportation Networks, Brain networks, networks of metabolic reactions, κτλ). |
||||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις στις ιδιότητες πραγματικών δικτύων και στις τεχνικές ανάλυσης δικτύων, καθώς και γνώσεις για τη συνεχιζόμενη έρευνα στον τομέα της επιστήμης δικτύων. Συγκεκριμένα οι φοιτητές αναμένεται να αποκτήσουν γνώσεις σε θέματα όπως θεωρία γράφων, τυχαία δίκτυα, δίκτυα τύπου small-world και scale-free δίκτυα, το μοντέλο των Barabási-Albert, γεωμετρία δικτύων, φαινόμενα διάδοσης και ανάλυση τους, τεχνικές στατιστικής συμπερασματολογίας (statistical inference) για πρόβλεψη συμπεριφοράς σε δίκτυα, το εργαλείο Gephi για απεικόνιση δικτύων, κτλ. Οι φοιτητές θα είναι θέση να εφαρμόσουν τις γνώσεις αυτές στην ανάλυση πραγματικών συστημάτων πολύπλοκων δικτύων. |
||||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Πιθανότητες και Στατιστική, άλγεβρα. |
Συναπαιτούμενα |
- |
||||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Θεωρία γραφημάτων, τυχαία δίκτυα, δίκτυα “μικρού κόσμου”, δίκτυα scale-free, μοντέλο Barabási-Albert, γεωμετρία δικτύων, ενσωματώσεις δικτύων, υπερβολικοί γεωμετρικοί γράφοι, πλοήγηση δικτύων, στατιστική συμπερασματολογία, πρόβλεψη, δίκτυα πολλαπλών στρωμάτων, χρονικά μεταβαλλόμενα δίκτυα, φαινόμενα διάδοσης. |
||||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Εβδομαδιαίες διαλέξεις. Κάθε εβδομάδα ο διδάσκων θα παρουσιάζει το εκάστοτε θέμα μέσω διάλεξης, ακολουθούμενης από ομαδική συζήτηση. Το μάθημα συνδυάζει παρουσιάσεις, δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων και συζητήσεις σε μικρές ομάδες |
||||||||||||||
Βιβλιογραφία |
Network Science, A.-L. Barabási, Cambridge University Press; 1 edition (Αύγουστος 5, 2016). |
||||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Επιστήμη Δεδομένων |
||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 525 |
||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Β Εξάμηνο |
||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Σίμος Γερασίμου |
||||||||||||
ECTS |
8 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
4 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
To μάθημα εστιάζει στις βασικές έννοιες και πρακτικές που αφορούν την αξιόπιστη υλοποίηση ενός έργου επιστήμης δεδομένων. Οι φοιτητές θα εισαχθούν στη διαδικασία και στον κύκλο ζωής της επιστήμης δεδομένων που συνήθως ακολουθείται για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου. Επίσης, θα εξοικειωθούν με τις μεθόδους συλλογής, χειρισμού και καθαρισμού δεδομένων, αποκτώντας παράλληλα εμπειρία στην αξιολόγηση της ποιότητας των δεδομένων. Ως τρόπους αποθήκευσης και πρόσβασης σε δεδομένα, το μάθημα καλύπτει τις σχεσιακές βάσεις δεδομένων και τη γλώσσα SQL, καθώς και άλλα παραδείγματα βάσεων δεδομένων, όπως NoSQL,. Οι φοιτητές θα γνωρίσουν τις κατανομές δεδομένων και τη στατιστική ανάλυση – περιλαμβανομένων της συσχέτισης, των διαστημάτων εμπιστοσύνης και της επαγωγικής στατιστικής – και θα μάθουν πώς να τα εφαρμόζουν σε ένα προγραμματιστικό περιβάλλον. Τέλος, οι φοιτητές θα αποκτήσουν πρακτική εμπειρία σε διαφορετικούς τομείς προβλημάτων μηχανικής μάθησης (εποπτευόμενη και μη εποπτευόμενη) και θα εμβαθύνουν στα διαθέσιμα μοντέλα μηχανικής μάθησης, σχεδιάζοντας και αναπτύσσοντας κατάλληλες ροές δεδομένων που τα ενσωματώνουν. Επίσης θα εξεταστούν οι ηθικές προεκτάσεις στην επιστήμη δεδομένων. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει γνώση στην εφαρμογή και πρακτικές δεξιότητες σε όλο το φάσμα της ροής εργασιών της επιστήμης δεδομένων, θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν, να αναπτύσσουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν τις δικές τους ολοκληρωμένες λύσεις επιστήμης δεδομένων. |
||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Με το τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
|
||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Γνώσεις προγραμματισμού με Python επιπέδου προπτυχιακού (αναμένεται επίσης βασική οικειότητα με τη στατιστική και τις πιθανότητες) |
Συναπαιτούμενα |
- |
||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στην επιστήμη δεδομένων, κύκλοι ζωής και παραδείγματα παραδειγμάτων Εβδομάδα 2: Συλλογή δεδομένων, διερευνητική ανάλυση δεδομένων, οπτικοποίηση δεδομένων Εβδομάδα 3: Δομημένα και μη δομημένα δεδομένα, σχεσιακές βάσεις δεδομένων Εβδομάδα 4: Κανονικοποίηση βάσεων δεδομένων, Γλώσσα Δομημένων Ερωτημάτων (SQL), APIs βάσεων δεδομένων, NoSQL Εβδομάδα 5: Επεξεργασία δεδομένων και ακεραιότητα δεδομένων Εβδομάδα 6: Πιθανότητες, κεντρικό οριακό θεώρημα, διαστήματα εμπιστοσύνης, συνδιακύμανση, συσχέτιση Εβδομάδα 7: Επαγωγική στατιστική (παραμετρική και μη παραμετρική) Εβδομάδα 8: Εισαγωγή στη μηχανική μάθηση και εποπτευόμενη μάθηση (παλινδρόμηση) Εβδομάδα 9: Εποπτευόμενη μάθηση (ταξινόμηση) Εβδομάδα 10: Μη εποπτευόμενη μάθηση (συσταδοποίηση, μείωση διαστάσεων) Εβδομάδα 11: Ηθική στην επιστήμη δεδομένων, πρότυπα/νόμοι/οδηγίες για τα δεδομένα Εβδομάδα 12: Ανάπτυξη και εξέλιξη μοντέλων επιστήμης δεδομένων Εβδομάδα 13: Παρουσιάσεις φοιτητών |
||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Η διδασκαλία πραγματοποιείται μέσω εβδομαδιαίων διαλέξεων, χρησιμοποιώντας διαφάνειες, σημειώσεις και παραπομπές που διανέμονται από τον διδάσκοντα. Οι διαλέξεις συμπληρώνονται από διαδραστικές συζητήσεις που ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη, καθώς και από μία πρακτική ενότητα που βοηθά τους φοιτητές να εξοικειωθούν με το περιεχόμενο του εβδομαδιαίου στόχου διδασκαλίας. |
||||||||||||
Βιβλιογραφία |
|
||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Κλιμακώσιμα Συστήματα Επεξεργασίας Δεδομένων |
||||||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 526 |
||||||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Β Εξάμηνο |
||||||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Ηρόδοτος Ηροδότου |
||||||||||||||||
ECTS |
8 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Η εκμάθηση και κατανόηση εννοιών, τεχνικών και συστημάτων που σχετίζονται με κλιμακώσιμη επεξεργασία δεδομένων χρησιμοποιώντας παράλληλα σχεσιακά συστήματα βάσεων δεδομένων, συστήματα NoSQL και συστήματα επεξεργασίας δεδομένων όπως το MapReduce και το Spark. |
||||||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Οι μαθητές θα αποκτήσουν γνώση για τη λειτουργίες των σύγχρονων συστημάτων και τεχνικών για την επεξεργασία δεδομένων μεγάλης κλίμακας. Οι μαθητές θα είναι σε θέση να επιλέξουν και να αξιοποιήσουν τα ποιο κατάλληλα εργαλεία αναλόγως του είδους της ανάλυσης που θέλουν να διεκπεραιώσουν και της δομής των δεδομένων που θέλουν να επεξεργαστούν. |
||||||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
CEI 325 - Βάσεις Δεδομένων |
Συναπαιτούμενα |
- |
||||||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Η ανάγκη για αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων μεγάλης κλίμακας έχει οδηγήσει σε μία εξέλιξη των υπαρχόντων συστημάτων βάσεων δεδομένων, ενώ μια νέα γενιά συστημάτων επεξεργασίας δεδομένων έχει αναδυθεί. Αυτό το μάθημα καλύπτει ένα φάσμα θεμάτων από τις βασικές τεχνικές της διαχείρισης σχεσιακών δεδομένων μέχρι την κλιμακώσιμη επεξεργασία δεδομένων χρησιμοποιώντας παράλληλα συστήματα βάσεων δεδομένων και κατανεμημένα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων (π.χ., MapReduce, Spark). Αρχικά, το μάθημα καλύπτει τις βασικές αρχές της επεξεργασίας και βελτιστοποίησης ερωτημάτων, όπως είναι οι δείκτες, οι τεχνικές διάταξης και συνένωσης, η επανεγγραφή ερωτημάτων και η επιλογή εκτελεστικών πλάνων. Το μάθημα καλύπτει επίσης θέματα από παράλληλες και κατανεμημένες βάσεις δεδομένων, συμπεριλαμβανομένου των κατατμήσεων δεδομένων και των κατανεμημένων αλγόριθμων συνένωσης. Τέλος, το μάθημα καλύπτει κλιμακώσιμα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων και βάσεις δεδομένων NoSQL (αποθήκες στηλών, κειμένων και κλειδιών-τιμών). Το υλικό των μαθημάτων θα αντληθεί από εκπαιδευτικά βιβλία καθώς και πρόσφατη ερευνητική βιβλιογραφία. |
||||||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Παρουσιάσεις, ομαδική συζήτηση, κατ’ οίκων εργασίες και εργασία εξαμήνου |
||||||||||||||||
Βιβλιογραφία |
Greek version: Abraham Silberschatz, Henry F. Korth, S. Sudarshan. Συστήματα Βάσεων Δεδομένων, Εκδόσεις Μ. Γκιούρδας, 2019
|
||||||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Τίτλος μαθήματος |
Ερευνητικές Μέθοδοι στην Πληροφορική και Μηχανική Υπολογιστών |
||||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 527 |
||||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Β Εξάμηνο |
||||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
* Θα διδαχθεί από Ειδικό Επιστήμονα |
||||||||||||||
ECTS |
7 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα αποσκοπεί στο να εφοδιάσει τους φοιτητές με τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν και να διεξάγουν έρευνα με μεθοδικότητα, επιστημονική εγκυρότητα και επαγγελματισμό. Οι φοιτητές θα έρθουν σε επαφή με τον ρόλο της έρευνας στην τεχνολογική εξέλιξη, την καινοτομία, την εκπαίδευση, και την προώθηση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (SDGs), καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους η έρευνα εφαρμόζεται αποτελεσματικά σε αυτούς τους τομείς. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι φοιτητές θα μάθουν να εντοπίζουν και να αξιολογούν επιστημονικές πηγές μέσω ψηφιακών εργαλείων και βιβλιογραφικών βάσεων, με σεβασμό στην ακαδημαϊκή δεοντολογία και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Παράλληλα, θα εξοικειωθούν με εργαλεία αξιολόγησης επιστημονικών δημοσιεύσεων και με δείκτες μέτρησης της ερευνητικής απήχησης. Επίσης, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων όπως: σύνταξη ερευνητικών προτάσεων, συγγραφή επιστημονικών άρθρων για συνέδρια και περιοδικά, καθώς και εκπόνηση τεκμηριωμένων διπλωματικών ή διδακτορικών εργασιών. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν επίσης βασική γνώση σε θέματα διαχείρισης έργου, χρηματοδότησης, και επικοινωνίας ερευνητικών αποτελεσμάτων. Το μάθημα εξετάζει ακόμη σύγχρονες θεματικές όπως η επιστημονική και πολιτιστική διπλωματία, η προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR), καθώς και το θεσμικό και ηθικό πλαίσιο γύρω από την έρευνα. Θα αναδειχθεί ο ρόλος της επιστήμης στη διεθνή συνεργασία και διαμόρφωση πολιτικών, ενώ προβλέπεται, όπου είναι εφικτό, συμμετοχή των φοιτητών σε διαλέξεις και σεμινάρια από ακαδημαϊκούς ή προσκεκλημένους ειδικούς. |
||||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Δεξιότητες και Ικανότητες
|
||||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
|
Συναπαιτούμενα |
- |
||||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Το μάθημα δομείται σε πέντε θεματικές ενότητες, καθεμία από τις οποίες εξετάζει βασικές πτυχές της ερευνητικής πρακτικής και μεθοδολογίας στον τομέα της Πληροφορικής και της Μηχανικής Υπολογιστών. Οι ενότητες είναι οργανωμένες έτσι ώστε να καθοδηγούν τους φοιτητές σταδιακά, από τις θεμελιώδεις έννοιες έως την αποτελεσματική παρουσίαση και τεκμηρίωση της ερευνητικής εργασίας. Θεματική Ενότητα 1: Θεμελιώδεις Αρχές της Έρευνας
Θεματική Ενότητα 2: Αναζήτηση βιβλιοθηκών και εργαλείων βιβλιογραφίας
Θεματική Ενότητα 3: Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
Θεματική Ενότητα 4: Δεδομένα
Θεματική Ενότητα 5: Γράφοντας το έργο σου
|
||||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Η διδασκαλία του μαθήματος πραγματοποιείται μέσω συνδυασμού διαλέξεων και συνεδριών καθοδήγησης (supervision) με ακαδημαϊκούς συμβούλους. Οι διαλέξεις καλύπτουν τα βασικά θέματα που ορίζονται στις θεματικές ενότητες του μαθήματος, προσφέροντας τόσο θεωρητικά θεμέλια όσο και πρακτική καθοδήγηση σχετικά με τη μεθοδολογία έρευνας, τη συγγραφή επιστημονικών κειμένων, τη διαχείριση δεδομένων και την οργάνωση χρόνου. Επιπρόσθετα, οι φοιτητές θα συμμετέχουν σε παρουσιάσεις από προσωπικό της βιβλιοθήκης, στο πλαίσιο των οποίων θα γίνει επίδειξη χρήσης ψηφιακών βιβλιογραφικών εργαλείων και ακαδημαϊκών βάσεων δεδομένων για αναζήτηση και πρόσβαση σε επιστημονικές πηγές. Οι συνεδρίες αυτές στοχεύουν στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των φοιτητών στην ανάκτηση πληροφορίας και στην εξοικείωση τους με τις σύγχρονες υποδομές και τεχνολογίες έρευνας. Όπου είναι εφικτό, οι φοιτητές θα έχουν επίσης την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σεμινάρια από προσκεκλημένους ομιλητές ή ακαδημαϊκό προσωπικό από άλλα τμήματα του πανεπιστημίου. Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν στη διεύρυνση της αντίληψης των φοιτητών γύρω από τις ερευνητικές πρακτικές και στην ανάδειξη διεπιστημονικών προσεγγίσεων. |
||||||||||||||
Βιβλιογραφία |
|
||||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Υποχρεωτικό Μάθημα
Τίτλος μαθήματος |
Βαθιά Μάθηση ΙΙ |
||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 528 |
||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Β Εξάμηνο |
||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Σωτήριος Χατζής |
||||||||||||
ECTS |
8 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
4 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα "Βαθιά Μάθηση ΙΙ" αποτελεί τη συνέχεια της σειράς στη βαθιά μάθηση και εστιάζει σε προχωρημένα θέματα και σύγχρονες τεχνικές. Βασιζόμενο στο υπόβαθρο του "Βαθιά Μάθηση Ι", αυτό το μάθημα εισάγει τους φοιτητές σε καινοτόμες αρχιτεκτονικές νευρωνικών δικτύων και μεθοδολογίες. Εξετάζονται σύγχρονες εξελίξεις όπως τα μοντέλα μετασχηματιστών (transformers), οι μηχανισμοί αυτοπροσοχής, τα μοντέλα διάχυσης (diffusion), και άλλες προχωρημένες γενετικές αρχιτεκτονικές. Περιλαμβάνονται επίσης τεχνικές τακτοποίησης, βελτιστοποίησης και εκπαίδευσης μεγάλης κλίμακας, καθώς και εφαρμογές αιχμής στον χώρο της έρευνας και της βιομηχανίας. Στόχος είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν αυτές τις τεχνικές, προετοιμαζόμενοι για σύγχρονα ερευνητικά προβλήματα και καινοτόμες λύσεις βαθιάς μάθησης. |
||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να:
|
||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
Βαθιά Μάθηση Ι (ή αντίστοιχο μάθημα), ή πολύ καλή γνώση βασικών αρχών νευρωνικών δικτύων και αρχιτεκτονικών CNN/RNN. |
Συναπαιτούμενα |
Ναι |
||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
|
||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Όπως και στο μάθημα Deep Learning I, η διδασκαλία πραγματοποιείται μέσω εβδομαδιαίων διαλέξεων και συνεδριών με ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Κατά τις πρώτες επτά εβδομάδες, ο διδάσκων παρουσιάζει προχωρημένα θέματα της βαθιάς μάθησης, βασισμένα στην ύλη του μαθήματος. Στις έξι τελευταίες εβδομάδες του εξαμήνου, οι φοιτητές αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο, παρουσιάζοντας επιλεγμένα πρόσφατα ερευνητικά άρθρα που σχετίζονται με τα θέματα που έχουν καλυφθεί. Καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, ο διδάσκων παρέχει διαφάνειες, σημειώσεις και συνοδευτικό υλικό αναφοράς για κάθε διάλεξη, και θέτει τακτικά προφορικές ερωτήσεις τόσο για την ύλη των διαλέξεων όσο και για τα ερευνητικά άρθρα, με σκοπό την ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής των φοιτητών. Οι φοιτητές καλούνται να ετοιμάζουν και να παραδίδουν σύντομες γραπτές περιλήψεις των ανατεθειμένων άρθρων πριν από κάθε μάθημα, καθώς και να συμβάλλουν ενεργά στις συζητήσεις στην τάξη. Ο συνδυασμός διαλέξεων, φοιτητικών παρουσιάσεων, συζητήσεων επί ερωτημάτων και γραπτών περιλήψεων ενθαρρύνει την εις βάθος διερεύνηση της ύλης, ενισχύει την ικανότητα κριτικής ανάλυσης και προάγει την αυτοπεποίθηση των φοιτητών στη συζήτηση σύγχρονων ερευνητικών θεμάτων στον τομέα της βαθιάς μάθησης. |
||||||||||||
Βιβλιογραφία |
|
||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Υποχρεωτικό Μάθημα
CSE 529 Ασφάλεια και Ιδιωτικότητα στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τα Συστήματα Δεδομένων
Τίτλος μαθήματος |
Ασφάλεια και Ιδιωτικότητα στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τα Συστήματα Δεδομένων |
||||||||||||||||
Κωδικός μαθήματος |
CSE 529 |
||||||||||||||||
Τύπος μαθήματος |
Υποχρεωτικό |
||||||||||||||||
Επίπεδο |
Μεταπτυχιακό |
||||||||||||||||
Έτος / Εξάμηνο |
Πρώτο Έτος / Β Εξάμηνο |
||||||||||||||||
Όνομα διδάσκοντα |
Παναγιώτης Ηλία |
||||||||||||||||
ECTS |
7 |
Διαλέξεις / εβδομάδα |
3 |
Εργαστήρια / εβδομάδα |
- |
||||||||||||
Σκοπός και στόχοι μαθήματος |
Το μάθημα επικεντρώνεται στις προκλήσεις ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικότητας που προκύπτουν κατά τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την υλοποίηση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και συστημάτων δεδομένων. Στόχος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές με σφαιρική κατανόηση των κινδύνων που προκύπτουν σε τέτοια περιβάλλοντα, και των στρατηγικών με τις οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσω κατάλληλων επιλογών αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού. Οι φοιτητές θα μάθουν να εντοπίζουν ευπάθειες και απειλές, να τις αξιολογούν με χρήση μεθόδων μοντελοποίησης κινδύνων και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις που ενσωματώνουν αρχές ασφάλειας και αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων. Έμφαση δίνεται σε κινδύνους όπως η διαρροή δεδομένων, η ανακατασκευή μοντέλων, και οι επιθέσεις παραπλάνησης (adversarial attacks). Το μάθημα βασίζεται σε θεμελιώδεις έννοιες, όπως η ακεραιότητα δεδομένων, ο έλεγχος ταυτότητας, η διαχείριση πρόσβασης και η μοντελοποίηση απειλών, και τις αξιοποιεί στην ανάλυση και τον σχεδιασμό αξιόπιστων συστημάτων δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης. Καλύπτονται σύγχρονες μέθοδοι ενίσχυσης ιδιωτικότητας, όπως η ανωνυμοποίηση, η διαφορική ιδιωτικότητα (differential privacy) και η ομοσπονδιακή μάθηση (federated learning), με ανάλυση των περιορισμών, των υποθέσεων και των συμβιβασμών που τις συνοδεύουν. Οι θεματικές ενότητες επεκτείνονται σε όλα τα επίπεδα ενός σύγχρονου συστήματος: από τις εισόδους δεδομένων και τις διαδικτυακές πλατφόρμες έως τις ροές AI/ML. Συζητούνται ζητήματα όπως η παρακολούθηση, η δακτυλοσκόπηση χρηστών, η δηλητηρίαση δεδομένων, οι επιθέσεις αναγνώρισης συμμετοχής και οι ευπάθειες στην πλευρά του χρήστη, καθώς και βασικές αρχές όπως η πολυεπίπεδη άμυνα, ο καθαρισμός εισόδων και η ιδιωτικότητα εξ ορισμού. Τέλος, γίνεται συστηματική σύνδεση με τη ρυθμιστική, την ηθική και δεοντολογική διάσταση (π.χ. συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων - GDPR), ενισχύοντας την ικανότητα των φοιτητών να σχεδιάζουν ανθεκτικά, διαφανή και υπεύθυνα συστήματα. |
||||||||||||||||
Μαθησιακά αποτελέσματα |
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
|
||||||||||||||||
Προαπαιτούμενα |
CSE 423 – Εισαγωγή στην Κρυπτογραφία και την Ασφάλεια Υπολογιστών |
Συναπαιτούμενα |
- |
||||||||||||||
Περιεχόμενο μαθήματος |
Το περιεχόμενο του μαθήματος οργανώνεται σε πέντε βασικές θεματικές ενότητες, καθεμία εκ των οποίων καλύπτει ένα διακριτό σύνολο τεχνικών περιοχών και εννοιών: Θεματική Ενότητα 1: Βασικές Έννοιες Ασφάλειας και Ιδιωτικότητας Θεματική Ενότητα 2: Τεχνικές και Περιορισμοί Προστασίας Δεδομένων Θεματική Ενότητα 3: Ασφάλεια και Ιδιωτικότητα σε Ευφυή Συστήματα Θεματική Ενότητα 4: Ιδιωτικότητα και Κίνδυνοι Έκθεσης σε Web Περιβάλλοντα Θεματική Ενότητα 5: Σχεδιασμός Ασφαλών Συστημάτων και Σχετικοί Συμβιβασμοί |
||||||||||||||||
Μεθοδολογία διδασκαλίας |
Το μάθημα διδάσκεται μέσω εβδομαδιαίων διαλέξεων από τον διδάσκοντα, με χρήση υλικού που έχει σχεδιαστεί ειδικά για τις ανάγκες του μαθήματος, καθώς και επιλεγμένων συμπληρωματικών πηγών. Οι διαλέξεις καλύπτουν τις θεματικές ενότητες του μαθήματος, εισάγοντας τους φοιτητές σε βασικές έννοιες, τεχνικές και κρίσιμες παραμέτρους σχεδιασμού. Κάθε διάλεξη περιλαμβάνει καθοδηγούμενες συζητήσεις και ερωτήσεις, με στόχο την ενίσχυση της ενεργής συμμετοχής και την εμβάθυνση στην κατανόηση των εννοιών που παρουσιάζονται. Μετά από κάθε μάθημα, οι φοιτητές καλούνται να συντάξουν μια σύντομη γραπτή σύνοψη της ενότητας. Οι σύνοψεις αυτές συζητούνται στην αρχή της επόμενης διάλεξης, με σκοπό την εμπέδωση της ύλης και την ευκαιρία για διευκρινίσεις και αναστοχασμό. Κατά τις δύο τελευταίες εβδομάδες του μαθήματος, οι φοιτητές επιλέγουν και μελετούν κριτικά μία ερευνητική εργασία από προκαθορισμένη λίστα που σχετίζεται με τη θεματολογία του μαθήματος. Κάθε φοιτητής παρουσιάζει την ερευνητική εργασία που επέλεξε και συντονίζει μια σύντομη συζήτηση στην τάξη, με έμφαση στα βασικά ευρήματα, στους περιορισμούς της μελέτης και στις συνδέσεις με τα θέματα που καλύφθηκαν στο μάθημα. Η δραστηριότητα αυτή φέρνει τους φοιτητές σε επαφή με τη σύγχρονη ερευνητική βιβλιογραφία και τους βοηθά να αναπτύξουν δεξιότητες ανάλυσης, κριτικής σκέψης και τεχνικής επικοινωνίας. Παράλληλα, ενθαρρύνεται η σύνδεση των εννοιών μεταξύ ενοτήτων, η αξιολόγηση της συνάφειας της έρευνας με πρακτικές προκλήσεις, και η διατύπωση τεκμηριωμένων απόψεων για αναδυόμενα ζητήματα στον τομέα. |
||||||||||||||||
Βιβλιογραφία |
Δεν υπάρχει κάποιο βιβλίο που να καλύπτει το σύνολο της ύλης του μαθήματος. Οι φοιτητές καλούνται να μελετήσουν επιλεγμένα κεφάλαια από τα παρακάτω προτεινόμενα βιβλία, ανάλογα με τη θεματική ενότητα:
Επιμελημένη λίστα ερευνητικών άρθρων που καλύπτουν και πρόσφατες εξελίξεις σε συναφείς επιστημονικές περιοχές. Οι φοιτητές θα κληθούν να επιλέξουν ένα άρθρο, να το αναλύσουν κριτικά και να το παρουσιάσουν στις δύο τελευταίες εβδομάδες του μαθήματος, συνδέοντάς το με τις έννοιες και τα θέματα που έχουν καλυφθεί κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. |
||||||||||||||||
Αξιολόγηση |
|
Αρχ. Κυπριανού 30
3036 Λεμεσός
2500 2750
Copyright © 2025 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ
Απαραίτητα cookies
Analytics cookies
Απαραίτητα cookies
Analytics cookies