Με επιτυχία διεξήχθη το Φόρουμ οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής με θέμα «Χρηματοοικονομικός Αναλφαβητισμός» την Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2016 στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου στη Λευκωσία και στο οποίο συμμετείχαν οργανωμένοι φορείς, κοινωνικά σύνολα αλλά και το κοινό. Το Φόρουμ διοργανώθηκε από το Τμήμα Εμπορίου, Χρηματοοικονομικών και Ναυτιλίας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕ.ΠΑ.Κ) σε συνεργασία με το Επιστημονικό Κέντρο «Banking, Risk and Intermediation» του Durham University και είχε την στήριξη της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου καθώς και της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας.
Ομιλητές του Συνεδρίου ήταν ο Δρ. Κώστας Μαυρίδης (Ευρωβουλευτής και Μέλος της Επιτροπής Οικονομικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου), Δρ. Γιώργος Κυριάκου (Διευθυντής του τομέα Οικονομικής Ανάλυσης και Έρευνας της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου), Νικόλας Χατζηγιάννης (Διευθυντής της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας), Δρ. Dennis Philip (Καθηγητής στο Durham University), Δρ. (υπ.) Κωνσταντίνος Γεωργίου (Επιθεωρητής Μέσης, Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού) και τέλος ο Δρ. Παναγιώτης Ανδρέου (Επίκουρος Καθηγητής Χρηματοοικονομικών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου) ο οποίος συντόνιζε τη συζήτηση.
Σκοπός του φόρουμ ήταν η ανάδειξη του προβλήματος του Χρηματοοικονομικού Αναλφαβητισμού στην Κύπρο μέσα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών αλλά και από τα ευρήματα πιλοτικής έρευνας την οποία διεξήγαγε το ΤΕ.ΠΑ.Κ σε συνεργασία με το Durham University ανάμεσα σε 390 Κύπριους φοιτητές ηλικίας μεταξύ 18 και 36 ετών, από διάφορα ακαδημαϊκά πεδία. Συμπερασματικά, το ποσοστό χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο για έννοιες που αφορούν τα επιτόκια και τον ανατοκισμό, τον πληθωρισμό, τη χρονική αξία του χρήματος και τη διασπορά κινδύνου στις επενδύσεις είναι κατά πολύ κάτω από τον μέσο όρο αντίστοιχης έρευνας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.) στην οποία συμμετείχαν 30 χώρες. Πολύ προβληματικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός πως μόνο το 22% των ερωτηθέντων έδωσαν σωστές απαντήσεις, ποσοστό υπερβολικά χαμηλό όταν κάποιος αναλογιστεί την υψηλού επιπέδου μόρφωση που λαμβάνουν οι Κύπριοι φοιτητές στο κυρίως αντικείμενο των σπουδών τους.
Γενική παραδοχή από τους ομιλητές ήταν πως ο χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός είναι υπαρκτό πρόβλημα σε όλα τα επίπεδα της Κυπριακής κοινωνίας και η ευθύνη για ενημέρωση βαραίνει την πολιτεία, τους αρμόδιους φορείς αλλά και τους ίδιους τους πολίτες οι οποίοι πρέπει να γνωρίζουν, να διεκδικούν τα δικαιώματα τους και να μπορούν να προστατεύονται σε περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με χρηματοοικονομικές αποφάσεις. Όλοι οι ομιλητές στις τοποθετήσεις τους κατέστησαν σαφές ότι το εν λόγω φόρουμ πρέπει να είναι η απαρχή για μια σοβαρή προσέγγιση προς περαιτέρω ανάδειξη του ζητήματος και έκαναν αξιοσημείωτες εισηγήσεις που περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα την άμεση διενέργεια έρευνας για καταγραφή του προβλήματος στο ευρύτερο κοινό της Κύπρου αλλά και την δημιουργία εθνικού φορέα που θα συντονίσει θέματα πληροφόρησης και επιμόρφωσης των πολιτών.
Εδώ φοιτούμε. Στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Πανεπιστήμιο της καρδιάς μας!
Με επιτυχία διεξήχθη το Φόρουμ οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής με θέμα «Χρηματοοικονομικός Αναλφαβητισμός» την Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2016 στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου στη Λευκωσία και στο οποίο συμμετείχαν οργανωμένοι φορείς, κοινωνικά σύνολα αλλά και το κοινό. Το Φόρουμ διοργανώθηκε από το Τμήμα Εμπορίου, Χρηματοοικονομικών και Ναυτιλίας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕ.ΠΑ.Κ) σε συνεργασία με το Επιστημονικό Κέντρο «Banking, Risk and Intermediation» του Durham University και είχε την στήριξη της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου καθώς και της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας.
Ομιλητές του Συνεδρίου ήταν ο Δρ. Κώστας Μαυρίδης (Ευρωβουλευτής και Μέλος της Επιτροπής Οικονομικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου), Δρ. Γιώργος Κυριάκου (Διευθυντής του τομέα Οικονομικής Ανάλυσης και Έρευνας της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου), Νικόλας Χατζηγιάννης (Διευθυντής της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας), Δρ. Dennis Philip (Καθηγητής στο Durham University), Δρ. (υπ.) Κωνσταντίνος Γεωργίου (Επιθεωρητής Μέσης, Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού) και τέλος ο Δρ. Παναγιώτης Ανδρέου (Επίκουρος Καθηγητής Χρηματοοικονομικών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου) ο οποίος συντόνιζε τη συζήτηση.
Σκοπός του φόρουμ ήταν η ανάδειξη του προβλήματος του Χρηματοοικονομικού Αναλφαβητισμού στην Κύπρο μέσα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών αλλά και από τα ευρήματα πιλοτικής έρευνας την οποία διεξήγαγε το ΤΕ.ΠΑ.Κ σε συνεργασία με το Durham University ανάμεσα σε 390 Κύπριους φοιτητές ηλικίας μεταξύ 18 και 36 ετών, από διάφορα ακαδημαϊκά πεδία. Συμπερασματικά, το ποσοστό χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο για έννοιες που αφορούν τα επιτόκια και τον ανατοκισμό, τον πληθωρισμό, τη χρονική αξία του χρήματος και τη διασπορά κινδύνου στις επενδύσεις είναι κατά πολύ κάτω από τον μέσο όρο αντίστοιχης έρευνας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.) στην οποία συμμετείχαν 30 χώρες. Πολύ προβληματικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός πως μόνο το 22% των ερωτηθέντων έδωσαν σωστές απαντήσεις, ποσοστό υπερβολικά χαμηλό όταν κάποιος αναλογιστεί την υψηλού επιπέδου μόρφωση που λαμβάνουν οι Κύπριοι φοιτητές στο κυρίως αντικείμενο των σπουδών τους.
Γενική παραδοχή από τους ομιλητές ήταν πως ο χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός είναι υπαρκτό πρόβλημα σε όλα τα επίπεδα της Κυπριακής κοινωνίας και η ευθύνη για ενημέρωση βαραίνει την πολιτεία, τους αρμόδιους φορείς αλλά και τους ίδιους τους πολίτες οι οποίοι πρέπει να γνωρίζουν, να διεκδικούν τα δικαιώματα τους και να μπορούν να προστατεύονται σε περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με χρηματοοικονομικές αποφάσεις. Όλοι οι ομιλητές στις τοποθετήσεις τους κατέστησαν σαφές ότι το εν λόγω φόρουμ πρέπει να είναι η απαρχή για μια σοβαρή προσέγγιση προς περαιτέρω ανάδειξη του ζητήματος και έκαναν αξιοσημείωτες εισηγήσεις που περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα την άμεση διενέργεια έρευνας για καταγραφή του προβλήματος στο ευρύτερο κοινό της Κύπρου αλλά και την δημιουργία εθνικού φορέα που θα συντονίσει θέματα πληροφόρησης και επιμόρφωσης των πολιτών.