ΤΕΠΑΚ: Συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο STEAME στην Ελλάδα


Νέα-Ανακοινώσεις

Πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, από τις 27 Ιουνίου μέχρι την 1η Ιουλίου 2022, το 'Ευρωπαϊκό Συνέδριο STEAME (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά και Επιχειρηματικότητα) για Ερευνητές, όπως και το μαθητικό Συνέδριο EUROMATH & EUROSCIENCE, στα οποία το ΤΕΠΑΚ εκπροσώπησε ο Συνεργαζόμενος Καθηγητής Σώτος Βοσκαρίδης, με την εισήγηση υπό τον τίτλο «ΕΠΙ – STEAME».

Ο όρος ''ΕΠΙ-STEAME'', ο οποίος προσθέτει στο λατινικό όνομα ''STEAME'', τα ελληνικά γράμματα: Ε [Επιμέλεια (Logistics)], στη συνέχεια τρία διαδοχικά Π [Περιβάλλον, Παιχνίδι, Παιδεία (η Ηθική, που λαμβάνεται από την οικογένεια και από τους φωτισμένους Δασκάλους) και το γράμμα ''Ι'' [Ιστορία]: Επί - ΙΣΤΑΜΑΙ = Στέκομαι στην κορυφή και άρα σημαίνει «είμαι ειδικός».

Αυτή η ιδέα, φυσικά, δεν είναι καινούρια: Πριν από περίπου 2500 χρόνια ο Πυθαγόρας ίδρυσε τη Σχολή του (το «Ομακοείον») στον Κρότωνα της νοτίου Ιταλίας (της Μεγάλης Ελλάδας), η οποία ήταν στην ουσία ένα Πανεπιστήμιο. Εκεί προσφέρονταν όχι μόνο επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, τέχνες, μαθηματικά και επιχειρηματικότητα, αλλά και γνώσεις σχετικά με τη διοικητική μέριμνα (επιμέλεια), την ηθική, τις Περιβαλλοντικές Σπουδές, την Ιστορία (μαζί με Γεωγραφία) και άλλα μαθήματα, τα οποία, στο τέλος οδηγούσαν τους φοιτητές στη Φιλοσοφία.

Η εισήγηση υπό τον τίτλο «ΕΠΙ – STEAME» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανάγκη εφαρμογής στην Εκπαίδευση του σήμερα τουλάχιστον ενός μεγάλου μέρους της προσέγγισης και της φιλοσοφίας του Πυθαγόρα. Διαφορετικά ένας μηχανικός, ένας επιστήμονας, ένας γιατρός, ένας επιχειρηματίας ή ένας καλλιτέχνης χωρίς ηθικές αξίες ή χωρίς γνώση της διοικητικής μέριμνας ή της ιστορίας (και της γεωγραφίας) ή χωρίς αγάπη για τη Μητέρα Γη και όλα τα ζωντανά πλάσματα, όχι μόνον θα είναι πρακτικά ανεπιτυχής στην καριέρα και την προσωπική του ζωή, αλλά μπορεί να είναι επικίνδυνος για την κοινωνία και τον πλανήτη.

Εκτός από τα πιο πάνω, εάν κατά τη διάρκεια των σχολικών σπουδών, σε οποιοδήποτε επίπεδο, εισάγονται μερικές φορές κάποιες εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης,  συμπεριλαμβανομένου του παιχνιδιού στη Μάθηση (Gamefigation), τότε οι πιθανότητες οι απόφοιτοι να είναι ηθικοί, εξειδικευμένοι και χρήσιμοι επαγγελματίες, οι οποίοι θα συμβάλουν θετικά στην ύπαρξη ενός καλύτερου κόσμου, αναμένεται να είναι αυξημένες. Η ''ΕΠΙ-STEAME'' έχει ως συνδετικό κρίκο και στέρεη βάση την αγάπη. Αγάπη από τους δασκάλους (από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστημιακό επίπεδο) για τα παιδιά και αντίστροφα. Αγάπη από τους πρωταγωνιστές του εκπαιδευτικού συστήματος (υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων, εκπαιδευτικοί, παιδιά, γονείς) προς τον εαυτό τους, από τον ένα στον άλλον, για τα παιδιά των άλλων ανθρώπων, καθώς και για τη ζωή, τους ανθρώπους, τα ζώα, το Περιβάλλον. Οι συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι επιθυμητόν να αγαπούν την αλήθεια, την ευτυχία και να είναι αισιόδοξοι για το μέλλον.

Μια πρόσφατη στοχευμένη εφαρμογή του ''ΕΠΙ-STEAME” είναι το έργο ''MOSSAiC'', που σημαίνει «Mathesis το Σάββατο (και) την Κυριακή, Τέχνες, Φαντασία, Δημιουργικότητα», με συμμετοχή ομάδας πέντε παιδιών κατοίκων Λεμεσού, ηλικίας 12 έως 16 ετών (πολλές φορές με παρόντες τους γονείς τους). Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται εδώ και έξι μήνες, κατά τη διάρκεια μη σχολικών ωρών: Σάββατα και μερικές φορές Κυριακές, έχοντας επίσης μια απογευματινή συνάντηση άλλη μέρα της εβδομάδας: Στην ακρογιαλιά, σε βουνά, σε καφετέριες, σε πάρκα, σε εστιατόρια, σε αρχαιολογικούς χώρους, στο ΤΕΠΑΚ και αλλού, χωρίς σταθερή ημερησία διάταξη, αλλά με συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών σε διάφορα θέματα που σχετίζονται με: Ηθική, Αριθμητική, Γεωμετρία, Στερεομετρία, Αστρονομία, Φυσική, Χημεία, Νέες Τεχνολογίες, Περιβάλλον, Μυθολογία, Ιστορία, Γεωγραφία, Τέχνες (παίζοντας με μουσική και τραγούδι, σχέδιο, ζωγραφική, ποίηση, θέατρο κ.λπ.), με θετικότερη λεκτική επικοινωνία, Ιστορία της Φιλοσοφίας, διαχείριση χρόνου, τη σημασία της επιμέλειας στην καθημερινή ζωή κ.ά., χωρίς τα παιδιά να έχουν κανενός είδους εργασία για το σπίτι. Τα παιδιά μαθαίνουν στην πράξη, μετά χαράς, τη χρήση γεωμετρικών οργάνων και κάποιων εργαλείων μηχανικής. Γίνονται επίσης επισκέψεις της ομάδας (παιδιών και γονέων) σε Μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, πανεπιστήμια, ενδιαφέρουσες περιοχές σε πόλεις, χωριά και αλλού και συναντήσεις με σημαντικά πρόσωπα που ζουν στην Κύπρο. Η ομάδα παιδιών και γονέων συμμετέχει επίσης σε επιλεγμένες δραστηριότητες, ανοιχτές στο κοινό π.χ. διαλέξεις, εκθέσεις, γιορτές και στις δραστηριότητες σκακιστικού ομίλου για άτομα όλων των ηλικιών. Οι περισσότερες από τις παραπάνω δραστηριότητες συνήθως συνδυάζονται με σύντομες προφορικές παρουσιάσεις από κάποιο παιδί στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και, φυσικά, εβδομαδιαίες εκδρομές στη Μητέρα Φύση.

Για περισσότερες πληροφορίες: Σώτος Βοσκαρίδης 99-551361 sotos.voskarides@cut.ac.cy

 

 

Πρόσφατα άρθρα

Συνεργασία μεταξύ ΤΕΠΑΚ και Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου: Εκπαίδευση επιστημόνων στην τρισδιάστατη αποτύπωση με τη χρήση τρισδιάστατων σαρωτών

Συνεργασία μεταξύ ΤΕΠΑΚ και Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου: Εκπαίδευση επιστημόνων στην τρισδιάστατη αποτύπωση με τη χρήση τρισδιάστατων σαρωτών

Το ΤΕΠΑΚ εκφράζει τη βαθιά του θλίψη για τον θάνατο τής φοιτήτριάς του Ελευθερίας Τσούκκα

Το ΤΕΠΑΚ εκφράζει τη βαθιά του θλίψη για τον θάνατο τής φοιτήτριάς του Ελευθερίας Τσούκκα

ΤΕΠΑΚ: Απονεμήθηκαν τα χρηματικά έπαθλα του 4ου ΟΠΑΠ RUN4All 2022

ΤΕΠΑΚ: Απονεμήθηκαν τα χρηματικά έπαθλα του 4ου ΟΠΑΠ RUN4All 2022

ΤΕΠΑΚ: Απονεμήθηκαν τα χρηματικά έπαθλα του 4ου ΟΠΑΠ RUN4All 2022

Πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, από τις 27 Ιουνίου μέχρι την 1η Ιουλίου 2022, το 'Ευρωπαϊκό Συνέδριο STEAME (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά και Επιχειρηματικότητα) για Ερευνητές, όπως και το μαθητικό Συνέδριο EUROMATH & EUROSCIENCE, στα οποία το ΤΕΠΑΚ εκπροσώπησε ο Συνεργαζόμενος Καθηγητής Σώτος Βοσκαρίδης, με την εισήγηση υπό τον τίτλο «ΕΠΙ – STEAME».

Ο όρος ''ΕΠΙ-STEAME'', ο οποίος προσθέτει στο λατινικό όνομα ''STEAME'', τα ελληνικά γράμματα: Ε [Επιμέλεια (Logistics)], στη συνέχεια τρία διαδοχικά Π [Περιβάλλον, Παιχνίδι, Παιδεία (η Ηθική, που λαμβάνεται από την οικογένεια και από τους φωτισμένους Δασκάλους) και το γράμμα ''Ι'' [Ιστορία]: Επί - ΙΣΤΑΜΑΙ = Στέκομαι στην κορυφή και άρα σημαίνει «είμαι ειδικός».

Αυτή η ιδέα, φυσικά, δεν είναι καινούρια: Πριν από περίπου 2500 χρόνια ο Πυθαγόρας ίδρυσε τη Σχολή του (το «Ομακοείον») στον Κρότωνα της νοτίου Ιταλίας (της Μεγάλης Ελλάδας), η οποία ήταν στην ουσία ένα Πανεπιστήμιο. Εκεί προσφέρονταν όχι μόνο επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, τέχνες, μαθηματικά και επιχειρηματικότητα, αλλά και γνώσεις σχετικά με τη διοικητική μέριμνα (επιμέλεια), την ηθική, τις Περιβαλλοντικές Σπουδές, την Ιστορία (μαζί με Γεωγραφία) και άλλα μαθήματα, τα οποία, στο τέλος οδηγούσαν τους φοιτητές στη Φιλοσοφία.

Η εισήγηση υπό τον τίτλο «ΕΠΙ – STEAME» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανάγκη εφαρμογής στην Εκπαίδευση του σήμερα τουλάχιστον ενός μεγάλου μέρους της προσέγγισης και της φιλοσοφίας του Πυθαγόρα. Διαφορετικά ένας μηχανικός, ένας επιστήμονας, ένας γιατρός, ένας επιχειρηματίας ή ένας καλλιτέχνης χωρίς ηθικές αξίες ή χωρίς γνώση της διοικητικής μέριμνας ή της ιστορίας (και της γεωγραφίας) ή χωρίς αγάπη για τη Μητέρα Γη και όλα τα ζωντανά πλάσματα, όχι μόνον θα είναι πρακτικά ανεπιτυχής στην καριέρα και την προσωπική του ζωή, αλλά μπορεί να είναι επικίνδυνος για την κοινωνία και τον πλανήτη.

Εκτός από τα πιο πάνω, εάν κατά τη διάρκεια των σχολικών σπουδών, σε οποιοδήποτε επίπεδο, εισάγονται μερικές φορές κάποιες εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης,  συμπεριλαμβανομένου του παιχνιδιού στη Μάθηση (Gamefigation), τότε οι πιθανότητες οι απόφοιτοι να είναι ηθικοί, εξειδικευμένοι και χρήσιμοι επαγγελματίες, οι οποίοι θα συμβάλουν θετικά στην ύπαρξη ενός καλύτερου κόσμου, αναμένεται να είναι αυξημένες. Η ''ΕΠΙ-STEAME'' έχει ως συνδετικό κρίκο και στέρεη βάση την αγάπη. Αγάπη από τους δασκάλους (από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστημιακό επίπεδο) για τα παιδιά και αντίστροφα. Αγάπη από τους πρωταγωνιστές του εκπαιδευτικού συστήματος (υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων, εκπαιδευτικοί, παιδιά, γονείς) προς τον εαυτό τους, από τον ένα στον άλλον, για τα παιδιά των άλλων ανθρώπων, καθώς και για τη ζωή, τους ανθρώπους, τα ζώα, το Περιβάλλον. Οι συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι επιθυμητόν να αγαπούν την αλήθεια, την ευτυχία και να είναι αισιόδοξοι για το μέλλον.

Μια πρόσφατη στοχευμένη εφαρμογή του ''ΕΠΙ-STEAME” είναι το έργο ''MOSSAiC'', που σημαίνει «Mathesis το Σάββατο (και) την Κυριακή, Τέχνες, Φαντασία, Δημιουργικότητα», με συμμετοχή ομάδας πέντε παιδιών κατοίκων Λεμεσού, ηλικίας 12 έως 16 ετών (πολλές φορές με παρόντες τους γονείς τους). Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται εδώ και έξι μήνες, κατά τη διάρκεια μη σχολικών ωρών: Σάββατα και μερικές φορές Κυριακές, έχοντας επίσης μια απογευματινή συνάντηση άλλη μέρα της εβδομάδας: Στην ακρογιαλιά, σε βουνά, σε καφετέριες, σε πάρκα, σε εστιατόρια, σε αρχαιολογικούς χώρους, στο ΤΕΠΑΚ και αλλού, χωρίς σταθερή ημερησία διάταξη, αλλά με συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών σε διάφορα θέματα που σχετίζονται με: Ηθική, Αριθμητική, Γεωμετρία, Στερεομετρία, Αστρονομία, Φυσική, Χημεία, Νέες Τεχνολογίες, Περιβάλλον, Μυθολογία, Ιστορία, Γεωγραφία, Τέχνες (παίζοντας με μουσική και τραγούδι, σχέδιο, ζωγραφική, ποίηση, θέατρο κ.λπ.), με θετικότερη λεκτική επικοινωνία, Ιστορία της Φιλοσοφίας, διαχείριση χρόνου, τη σημασία της επιμέλειας στην καθημερινή ζωή κ.ά., χωρίς τα παιδιά να έχουν κανενός είδους εργασία για το σπίτι. Τα παιδιά μαθαίνουν στην πράξη, μετά χαράς, τη χρήση γεωμετρικών οργάνων και κάποιων εργαλείων μηχανικής. Γίνονται επίσης επισκέψεις της ομάδας (παιδιών και γονέων) σε Μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, πανεπιστήμια, ενδιαφέρουσες περιοχές σε πόλεις, χωριά και αλλού και συναντήσεις με σημαντικά πρόσωπα που ζουν στην Κύπρο. Η ομάδα παιδιών και γονέων συμμετέχει επίσης σε επιλεγμένες δραστηριότητες, ανοιχτές στο κοινό π.χ. διαλέξεις, εκθέσεις, γιορτές και στις δραστηριότητες σκακιστικού ομίλου για άτομα όλων των ηλικιών. Οι περισσότερες από τις παραπάνω δραστηριότητες συνήθως συνδυάζονται με σύντομες προφορικές παρουσιάσεις από κάποιο παιδί στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και, φυσικά, εβδομαδιαίες εκδρομές στη Μητέρα Φύση.

Για περισσότερες πληροφορίες: Σώτος Βοσκαρίδης 99-551361 sotos.voskarides@cut.ac.cy