Η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ) και η Alliance Française Λεμεσού διοργάνωσαν, με επιτυχία και μεγάλη προσέλευση του κοινού, την εκδήλωση με τίτλο “Ο Λουί Αραγκόν και η Κύπρος”.
Η εκδήλωση επικεντρώθηκε σε μία μεγάλη μορφή των γαλλικών γραμμάτων, τον Λουί Αραγκόν (1897 – 1982) και την ιδιαίτερη του σχέση με την Κύπρο. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκε έκθεση-αφιέρωμα στον Λουί Αραγκόν, με αυθεντικό φωτογραφικό και αρχειακό υλικό μέσα από το αρχείο Έλλης και Πανίκου Παιονίδη
Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απηύθυναν ο Καθηγητής Νικόλας Τσαπατσούλης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του ΤΕΠΑΚ, ο κ. Jean-Claude Peronnet εκ μέρους της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Κύπρο, ο κ. Μάριος Ζέρβας, Διευθυντής της Βιβλιοθήκης του ΤΕΠΑΚ και η Δρ Βασιλική Κασσιανίδου, Υφυπουργός Πολιτισμού. Τον χαιρετισμό διάβασε εκ μέρους της Υφυπουργού, ο Διευθυντής της Βιβλιοθήκης, κ. Μάριος Ζέρβας.
Στην ομιλία της με τίτλο “Αναμνήσεις από τη γνωριμία μου με τον Λουί Αραγκόν” η κα Έλλη Παιονίδου μοιράστηκε τις αναμνήσεις της από την ιδιαίτερη σχέση του Λουί Αραγκόν με την Κύπρο, μέσα από τη φιλία του με το ζεύγος Πανίκου και Έλλης Παιονίδου, χάρη στους οποίους ο συγγραφέας ανήγαγε το νησί σε πνευματικό τόπο της λογοτεχνικής του ταυτότητας.
Χαρακτηριστικά ανέφερε, “μας εντυπωσίασε η επιμονή του να μεταφέρει το θέμα της συζήτησης στην Κύπρο, να ρωτά για τη ζωή στο νησί, την πολιτική κατάσταση αλλά και για την ιστορία και μυθολογία του νησιού”.
Το ποίημα “Πανδώρα”, μια πολύτιμη συλλεκτική έκδοση με πρωτότυπες λιθογραφίες του Αλέκου Φασιανού, είναι το τελευταίο ποίημα του Αραγκόν, αφιερωμένο στην Κύπρο, ένα τελευταίο σουβενίρ, όπως είπε ο ίδιος, που κανείς δεν μπορεί να του το πάρει.
Η κα Παιονίδου μίλησε επίσης για διάφορες στιγμές της καθημερινότητας του ποιητή, έτσι όπως τις έζησαν στην Κύπρο και στη Γαλλία, για την ευγένεια του, την εξαίσια παρατηρητικότητα του, το παιχνιδιάρικο χιούμορ του, για το πάθος του για τη ζωή και τους ανθρώπους.
Στη συνέχεια η ∆ρ Νίκη Παπαδοπούλου-Παπά, Πρόεδρος της Alliance Française Λεμεσού μίλησε για τους ξεχωριστούς δεσμούς του Λουί Αραγκόν με τον ποιητή της Ρωμιοσύνης Γιάννη Ρίτσο (1909 – 1990).
Όπως ανέφερε, οι δύο μεγάλοι ποιητές της Ελλάδας και της Γαλλίας συνδέονταν μέσα από τα γραπτά τους, τον αμοιβαίο θαυμασμό και τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Ο Ρίτσος, ο “Έλληνας Αραγκόν” όπως αποκαλείται συχνά στη γαλλική λογοτεχνία, χαρακτηρίστηκε πολλές φορές από τον Αραγκόν ως ένας από τους πιο μεγάλους και πιο μοναδικούς ποιητές του 20ου αιώνα.
Αξιοσημείωτη η αναφορά της κας Παπαδοπούλου-Παπά ότι οι δύο ποιητές συναντήθηκαν μόνο μία φορά, αρκετά χρόνια μετά τις ποιητικές τους ανταλλαγές, το 1980 στην Αθήνα.
Η κα ∆ήμητρα ∆ημητρίου, Δρ Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, στη δική της παρέμβαση με θέμα «Ο Αραγκόν στον καθρέφτη της Κύπρου» παρουσίασε, με ένα άκρως ενδιαφέρον και τεκμηριωμένο τρόπο και με πλούσιο αρχειακό υλικό, τη σχέση του Αραγκόν με την Κύπρο.
Ο Δρ Γιάννης Τουμαζής ολοκλήρωσε τη βραδιά με το θέμα “Λουί Αραγκόν, ο σουρεαλιστής” Όπως είπε, ο Louis Aragon (1897-1982), ο ιδρυτής του σουρεαλιστικού κινήματος με τον André Breton και τον Philippe Soupault, είναι ένα από τα πιο λαμπρά και πιο περίπλοκα μυαλά του 20ού αιώνα. Θεωρούσε την τέχνη και τη λογοτεχνία συνυφασμένες, καθώς και οι δύο αμφισβητούσαν τόσο τον άνθρωπο όσο και τον κόσμο.
Τέλος, ο κ. Τουμαζής αναφέρθηκε στη σχέση του με μεγάλους ζωγράφους της εποχής και ιδιαίτερα στη φιλία με τον Έλληνα ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, ο οποίος έζησε στο Παρίσι από το 1975 μέχρι το 1985. Ο Αραγκόν είχε καταγοητευθεί από τον Φασιανό και μάλιστα τον θεωρούσε ως τον τελευταίο μεσογειακό ζωγράφο.
Το αρχείο Έλλης και Πανίκου Παιονίδη είναι προσβάσιμο στο κοινό για έρευνα και μελέτη στο αναγνωστήριο της Δημοτικής Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης Λεμεσού, αλλά και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας της Βιβλιοθήκης του ΤΕΠΑΚ στη διεύθυνση https://helates.cut.ac.cy/
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαΐου 2024 στη Δημοτική Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη Λεμεσού.
ΤΕΠΑΚ : Βράβευση φοιτητών/τριών της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών και Διαχείρισης Περιβάλλοντος
Η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ) και η Alliance Française Λεμεσού διοργάνωσαν, με επιτυχία και μεγάλη προσέλευση του κοινού, την εκδήλωση με τίτλο “Ο Λουί Αραγκόν και η Κύπρος”.
Η εκδήλωση επικεντρώθηκε σε μία μεγάλη μορφή των γαλλικών γραμμάτων, τον Λουί Αραγκόν (1897 – 1982) και την ιδιαίτερη του σχέση με την Κύπρο. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκε έκθεση-αφιέρωμα στον Λουί Αραγκόν, με αυθεντικό φωτογραφικό και αρχειακό υλικό μέσα από το αρχείο Έλλης και Πανίκου Παιονίδη
Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απηύθυναν ο Καθηγητής Νικόλας Τσαπατσούλης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του ΤΕΠΑΚ, ο κ. Jean-Claude Peronnet εκ μέρους της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Κύπρο, ο κ. Μάριος Ζέρβας, Διευθυντής της Βιβλιοθήκης του ΤΕΠΑΚ και η Δρ Βασιλική Κασσιανίδου, Υφυπουργός Πολιτισμού. Τον χαιρετισμό διάβασε εκ μέρους της Υφυπουργού, ο Διευθυντής της Βιβλιοθήκης, κ. Μάριος Ζέρβας.
Στην ομιλία της με τίτλο “Αναμνήσεις από τη γνωριμία μου με τον Λουί Αραγκόν” η κα Έλλη Παιονίδου μοιράστηκε τις αναμνήσεις της από την ιδιαίτερη σχέση του Λουί Αραγκόν με την Κύπρο, μέσα από τη φιλία του με το ζεύγος Πανίκου και Έλλης Παιονίδου, χάρη στους οποίους ο συγγραφέας ανήγαγε το νησί σε πνευματικό τόπο της λογοτεχνικής του ταυτότητας.
Χαρακτηριστικά ανέφερε, “μας εντυπωσίασε η επιμονή του να μεταφέρει το θέμα της συζήτησης στην Κύπρο, να ρωτά για τη ζωή στο νησί, την πολιτική κατάσταση αλλά και για την ιστορία και μυθολογία του νησιού”.
Το ποίημα “Πανδώρα”, μια πολύτιμη συλλεκτική έκδοση με πρωτότυπες λιθογραφίες του Αλέκου Φασιανού, είναι το τελευταίο ποίημα του Αραγκόν, αφιερωμένο στην Κύπρο, ένα τελευταίο σουβενίρ, όπως είπε ο ίδιος, που κανείς δεν μπορεί να του το πάρει.
Η κα Παιονίδου μίλησε επίσης για διάφορες στιγμές της καθημερινότητας του ποιητή, έτσι όπως τις έζησαν στην Κύπρο και στη Γαλλία, για την ευγένεια του, την εξαίσια παρατηρητικότητα του, το παιχνιδιάρικο χιούμορ του, για το πάθος του για τη ζωή και τους ανθρώπους.
Στη συνέχεια η ∆ρ Νίκη Παπαδοπούλου-Παπά, Πρόεδρος της Alliance Française Λεμεσού μίλησε για τους ξεχωριστούς δεσμούς του Λουί Αραγκόν με τον ποιητή της Ρωμιοσύνης Γιάννη Ρίτσο (1909 – 1990).
Όπως ανέφερε, οι δύο μεγάλοι ποιητές της Ελλάδας και της Γαλλίας συνδέονταν μέσα από τα γραπτά τους, τον αμοιβαίο θαυμασμό και τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Ο Ρίτσος, ο “Έλληνας Αραγκόν” όπως αποκαλείται συχνά στη γαλλική λογοτεχνία, χαρακτηρίστηκε πολλές φορές από τον Αραγκόν ως ένας από τους πιο μεγάλους και πιο μοναδικούς ποιητές του 20ου αιώνα.
Αξιοσημείωτη η αναφορά της κας Παπαδοπούλου-Παπά ότι οι δύο ποιητές συναντήθηκαν μόνο μία φορά, αρκετά χρόνια μετά τις ποιητικές τους ανταλλαγές, το 1980 στην Αθήνα.
Η κα ∆ήμητρα ∆ημητρίου, Δρ Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, στη δική της παρέμβαση με θέμα «Ο Αραγκόν στον καθρέφτη της Κύπρου» παρουσίασε, με ένα άκρως ενδιαφέρον και τεκμηριωμένο τρόπο και με πλούσιο αρχειακό υλικό, τη σχέση του Αραγκόν με την Κύπρο.
Ο Δρ Γιάννης Τουμαζής ολοκλήρωσε τη βραδιά με το θέμα “Λουί Αραγκόν, ο σουρεαλιστής” Όπως είπε, ο Louis Aragon (1897-1982), ο ιδρυτής του σουρεαλιστικού κινήματος με τον André Breton και τον Philippe Soupault, είναι ένα από τα πιο λαμπρά και πιο περίπλοκα μυαλά του 20ού αιώνα. Θεωρούσε την τέχνη και τη λογοτεχνία συνυφασμένες, καθώς και οι δύο αμφισβητούσαν τόσο τον άνθρωπο όσο και τον κόσμο.
Τέλος, ο κ. Τουμαζής αναφέρθηκε στη σχέση του με μεγάλους ζωγράφους της εποχής και ιδιαίτερα στη φιλία με τον Έλληνα ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, ο οποίος έζησε στο Παρίσι από το 1975 μέχρι το 1985. Ο Αραγκόν είχε καταγοητευθεί από τον Φασιανό και μάλιστα τον θεωρούσε ως τον τελευταίο μεσογειακό ζωγράφο.
Το αρχείο Έλλης και Πανίκου Παιονίδη είναι προσβάσιμο στο κοινό για έρευνα και μελέτη στο αναγνωστήριο της Δημοτικής Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης Λεμεσού, αλλά και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας της Βιβλιοθήκης του ΤΕΠΑΚ στη διεύθυνση https://helates.cut.ac.cy/
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαΐου 2024 στη Δημοτική Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη Λεμεσού.